Tuba

  1. A tantárgy általános célja és képzési követelményei

A tárgy általános célja, hogy a hallgató olyan szakmai tudást és sokoldalú zenei műveltséget sajátítson el, amely megfelel a kor minőségi követelményeinek, és alkalmassá teszi őt a zenetanári munkakör betöltésére. A képzés egyéni óra keretében történik, melyben a tanár saját személyisége, tanítási módszerei, hangszeres bemutatása például szolgál a tanárjelölt hallgató számára.

A főtárgyi munka 8 szemesztere alatt a tanári pályára való felkészítés szempontjából fontos feladat az elméleti háttér és a tudatosság hangsúlyozása a hangszeres játékban, valamint a teljes önállóságra nevelés. A képzés feladata, hogy ismertesse a hatékony gyakorlás módszereit, alakítsa ki a hallgatóban a szép hang, a hangszínek iránti érzékenységet, a tökéletes kivitelezés belső igényességét, végül vezesse rá művészi képességeinek kibontakoztatására.

A hallgató ismerje meg a hangszer szóló- és zenekari irodalmának jelentősebb alkotásait. Formatani, elméleti, stílusismeretének birtokában legyen képes a művek analizálására, önálló zenei gondolkodásra, alakuljon ki benne az állandó önművelés igénye, hogy meglévő szakmai és általános zenei műveltségét bővítve a tanári pályán eredményes munkát végezhessen.

  1. A tantárgy tartalma

Felvételi anyag:

  1. Két etűd
  2. Két előadási darab választhatóan barokk, klasszikus, romantikus vagy XX. századi stílusból

A tantárgy tartalma a tubajáték fejlesztése, amelynek anyaga alapvetően három részből tevődik össze: a mindennapi gyakorlatokat, az etűdanyagot és az előadási darabokat foglalja magába.

A tubajáték alapját képező fúvástechnika − levegővezetés, az ajkak rezonanciája és rugalmassága, a hangképzés,a hangtartomány, az erőnlét − folyamatos fejlesztését biztosítja. A skálagyakorlatok a mechanizmusok szinkronizálását, a biztos intonáció elérését szolgálják. A különböző típusú, megfelelő nehézségű etűdanyag elvégzése elsősorban a technikai elemek − kötésvariációk, ritmuskombinációk, különböző hangindítások, kettős- hármas nyelv, díszítések, trillák − professzionális kidolgozását segíti elő.

Az előadási darabok feldolgozása és interpretálása által a zenei formálás, a kifejezési eszközök, a stílusismeret, az előadói képességek, az önálló zenei gondolkodás, az előadóművészi személyiségjegyek kialakítása valósul meg.

A hangszer szólóirodalmának teljesebb megismerése, a trombitaoktatás alaprepertoárjának feldolgozása mellett, külön figyelmet fordít a kortárs zene, elsősorban a magyar szerzők műveinek tanulmányozására, a speciális kottagrafikai jelek helyes értelmezésére.

A művek elemzésénél a mélyebb megértéshez, a tanári pályán hasznos szemléltetéshez fontos a zeneművészet és a társművészetek kapcsolatának beemelése, a kapcsolódási pontok keresése.

Az önálló munka fő területe a gyakorlás, amelynek céltudatos megtervezése, koncentrált művelése, hatékonysága biztosítja a hallgató folyamatos fejlődését.

A zeneművészet területén az oktatás és az előadóművészi pálya, egymást kiegészítő tevékenység, ezért a főtárgyi munka programjához hozzátartozik a zenekari próbajátékra való felkészítés, a hangszer zenekari irodalmának megismerése és feldolgozása is. Ehhez nyújt segítséget a lapról olvasás és a transzponálási gyakorlat megszerzése.

A memória fejlesztése − kottanélküli játék − a lámpaláz kezelése és a pódiumbiztonság megszerzése, a sikeres koncertszereplések előkészítését szolgálják.

  1. A tantárgy tartalmának szemeszterenkénti bontása, az ellenőrzés módja

A zenei anyag összeállítását és mennyiségét a tanár határozza meg, figyelembe véve a hallgató hangszeres tudását, felkészültségét. Szemeszterenként ajánlott 3-4 előadási darab és 10-15 etűd megtanulása.

Vizsgakövetelmények, záróvizsga követelmények: minden szemeszterben kollokvium.

Anyaga:

  1. 2-3 különböző karakterű gyakorlat,
  2. 2 előadási darab különböző stílusokból,
  3. 3 zenekari állás

Záróvizsga anyaga:

  • 1 barokk szonáta – 1 versenymű
  • 1 szólómű
  • 1 kamaramű
  • 1 művet kotta nélkül kell játszani.
  1. A kötelező, illetve ajánlott irodalom jegyzéke

Etűdanyag:

  • Pedersohn: Etűdök
  • Bobo: Etűdök
  • Ranieri: Melodikus etűdök
  • Alphonse: Etűdök IV. kötet
  • Vasziljev: Etűdök
  • Stefaniszin: Etűdök
  • Shoemaker: Melódikus etűdök
  • Bordogni: Melódikus etűdök
  • Uber: etüdök
  • Mainz: Etüdök
  • Senon: Kaleidoszkóp II-III. kötet

Szonáták:

  • Albinoni: D-dúr szonáta
  • Gabrieli: Esz-dúr szonáta
  • Händel: B-dúr szonáta
  • Händel: f-moll szonáta
  • Bach: Esz-dúr szonáta
  • Duport: Szonatain „B”
  • Galliard: V. Sonate
  • Eccles: Sonata
  • Tessarini: Szonáta
  • Ariosti: Szonáta
  • Hindemith: Sonate

Előadási darabok:

  • Vivaldi: g-moll koncert
  • Charpentier: Prelude etAllegro
  • Rossini: Téma és variációk
  • Bozza: Andante et Allegro
  • Rachmaninov-Szentpáli: Vocalise
  • Gregson: Tuba concerto
  • Williams: Concerto
  • Chini: FlessArtificielles
  • Wilder: Effi szvit
  • Szentpáli: Andante con mosso
  • Tom Ritter George: Concerto
  • Cimador: Concerto
  • Capuzzi: Concerto
  • Sallietti: Concerto
  • Stevens: Variationsinoldenstyle
  • Tomasi: Etre oupadetre
  • Kalke: Concertino in F
  • Lebegyjev: A-dúr koncert
  • Lebegyjev: d-moll koncert
  • Koutsier: Concerto
  • Koutsier: Szonatina
  • Strukoff: Concert
  • Katzenbeyer: 3 Spielstückefür Tuba Solo

Különböző kiadók zenekari állásokat tartalmazó gyűjteményei: Lutak; Pliquet-Lösch; EditionPeters; Hofmeister;

Ajánlott olvasmányok:

  • R. Donington: A barokk zene előadásmódja
  • N. Harnoncourt: A beszédszerű zene