- A tantárgy általános célja és képzési követelményei
A tárgy általános célja, hogy a hallgató olyan szakmai tudást és sokoldalú zenei műveltséget sajátítson el, amely megfelel a kor minőségi követelményeinek, és alkalmassá teszi őt a zenetanári munkakör betöltésére. A képzés egyéni óra keretében történik, melyben a tanár saját személyisége, tanítási módszerei, hangszeres bemutatása például szolgál a tanárjelölt hallgató számára.
A főtárgyi munka 8 szemesztere alatt a tanári pályára való felkészítés szempontjából fontos feladat az elméleti háttér és a tudatosság hangsúlyozása a hangszeres játékban, valamint a teljes önállóságra nevelés. A képzés feladata, hogy ismertesse a hatékony gyakorlás módszereit, alakítsa ki a hallgatóban a szép hang, a hangszínek iránti érzékenységet, a tökéletes kivitelezés belső igényességét, végül vezesse rá művészi képességeinek kibontakoztatására.
A hallgató ismerje meg a hangszer szóló- és zenekari irodalmának jelentősebb alkotásait. Formatani, elméleti, stílusismeretének birtokában legyen képes a művek analizálására, önálló zenei gondolkodásra, alakuljon ki benne az állandó önművelés igénye, hogy meglévő szakmai és általános zenei műveltségét bővítve a tanári pályán eredményes munkát végezhessen.
- A tantárgy tartalma
Felvételi anyag:
- Két etűd
- Két előadási darab választhatóan barokk, klasszikus, romantikus vagy XX. századi stílusból
A tantárgy tartalma a tubajáték fejlesztése, amelynek anyaga alapvetően három részből tevődik össze: a mindennapi gyakorlatokat, az etűdanyagot és az előadási darabokat foglalja magába.
A tubajáték alapját képező fúvástechnika − levegővezetés, az ajkak rezonanciája és rugalmassága, a hangképzés,a hangtartomány, az erőnlét − folyamatos fejlesztését biztosítja. A skálagyakorlatok a mechanizmusok szinkronizálását, a biztos intonáció elérését szolgálják. A különböző típusú, megfelelő nehézségű etűdanyag elvégzése elsősorban a technikai elemek − kötésvariációk, ritmuskombinációk, különböző hangindítások, kettős- hármas nyelv, díszítések, trillák − professzionális kidolgozását segíti elő.
Az előadási darabok feldolgozása és interpretálása által a zenei formálás, a kifejezési eszközök, a stílusismeret, az előadói képességek, az önálló zenei gondolkodás, az előadóművészi személyiségjegyek kialakítása valósul meg.
A hangszer szólóirodalmának teljesebb megismerése, a trombitaoktatás alaprepertoárjának feldolgozása mellett, külön figyelmet fordít a kortárs zene, elsősorban a magyar szerzők műveinek tanulmányozására, a speciális kottagrafikai jelek helyes értelmezésére.
A művek elemzésénél a mélyebb megértéshez, a tanári pályán hasznos szemléltetéshez fontos a zeneművészet és a társművészetek kapcsolatának beemelése, a kapcsolódási pontok keresése.
Az önálló munka fő területe a gyakorlás, amelynek céltudatos megtervezése, koncentrált művelése, hatékonysága biztosítja a hallgató folyamatos fejlődését.
A zeneművészet területén az oktatás és az előadóművészi pálya, egymást kiegészítő tevékenység, ezért a főtárgyi munka programjához hozzátartozik a zenekari próbajátékra való felkészítés, a hangszer zenekari irodalmának megismerése és feldolgozása is. Ehhez nyújt segítséget a lapról olvasás és a transzponálási gyakorlat megszerzése.
A memória fejlesztése − kottanélküli játék − a lámpaláz kezelése és a pódiumbiztonság megszerzése, a sikeres koncertszereplések előkészítését szolgálják.
- A tantárgy tartalmának szemeszterenkénti bontása, az ellenőrzés módja
A zenei anyag összeállítását és mennyiségét a tanár határozza meg, figyelembe véve a hallgató hangszeres tudását, felkészültségét. Szemeszterenként ajánlott 3-4 előadási darab és 10-15 etűd megtanulása.
Vizsgakövetelmények, záróvizsga követelmények: minden szemeszterben kollokvium.
Anyaga:
- 2-3 különböző karakterű gyakorlat,
- 2 előadási darab különböző stílusokból,
- 3 zenekari állás
Záróvizsga anyaga:
- 1 barokk szonáta – 1 versenymű
- 1 szólómű
- 1 kamaramű
- 1 művet kotta nélkül kell játszani.
- A kötelező, illetve ajánlott irodalom jegyzéke
Etűdanyag:
- Pedersohn: Etűdök
- Bobo: Etűdök
- Ranieri: Melodikus etűdök
- Alphonse: Etűdök IV. kötet
- Vasziljev: Etűdök
- Stefaniszin: Etűdök
- Shoemaker: Melódikus etűdök
- Bordogni: Melódikus etűdök
- Uber: etüdök
- Mainz: Etüdök
- Senon: Kaleidoszkóp II-III. kötet
Szonáták:
- Albinoni: D-dúr szonáta
- Gabrieli: Esz-dúr szonáta
- Händel: B-dúr szonáta
- Händel: f-moll szonáta
- Bach: Esz-dúr szonáta
- Duport: Szonatain „B”
- Galliard: V. Sonate
- Eccles: Sonata
- Tessarini: Szonáta
- Ariosti: Szonáta
- Hindemith: Sonate
Előadási darabok:
- Vivaldi: g-moll koncert
- Charpentier: Prelude etAllegro
- Rossini: Téma és variációk
- Bozza: Andante et Allegro
- Rachmaninov-Szentpáli: Vocalise
- Gregson: Tuba concerto
- Williams: Concerto
- Chini: FlessArtificielles
- Wilder: Effi szvit
- Szentpáli: Andante con mosso
- Tom Ritter George: Concerto
- Cimador: Concerto
- Capuzzi: Concerto
- Sallietti: Concerto
- Stevens: Variationsinoldenstyle
- Tomasi: Etre oupadetre
- Kalke: Concertino in F
- Lebegyjev: A-dúr koncert
- Lebegyjev: d-moll koncert
- Koutsier: Concerto
- Koutsier: Szonatina
- Strukoff: Concert
- Katzenbeyer: 3 Spielstückefür Tuba Solo
Különböző kiadók zenekari állásokat tartalmazó gyűjteményei: Lutak; Pliquet-Lösch; EditionPeters; Hofmeister;
Ajánlott olvasmányok:
- R. Donington: A barokk zene előadásmódja
- N. Harnoncourt: A beszédszerű zene