Trombita

Trombita

  1. A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései

A tárgy általános célja, hogy a hallgató a képzésben szerzett ismeretekre építve olyan szakmai tudást és sokoldalú zenei műveltséget sajátítson el, amely megfelel a kor minőségi követelményeinek, és alkalmassá teszi őt a zenetanári munkakör betöltésére. A képzés egyéni óra keretében történik, melyben a tanár saját személyisége, tanítási módszerei, hangszeres bemutatása például szolgál a tanárjelölt hallgató számára. A főtárgyi munkában a tanári pályára való felkészítés szempontjából fontos feladat az elméleti háttér és a tudatosság hangsúlyozása a hangszeres játékban, valamint a teljes önállóságra nevelés.

2.A tantárgy tartalma és szemeszterenkénti bontása, az ellenőrzés módja

A képzés feladata a fúvás technika és játéktechnika folyamatos fejlesztése, a hatékony gyakorlás módszereinek kialakítása, a szép hang, a hangszínek iránti érzékenység elérése, a tökéletes kivitelezés, belső igényesség, végül a művészi képességek minél teljesebb kibontakoztatása.

A hallgató ismerje meg a hangszer szóló- és zenekari irodalmának jelentősebb alkotásait. Formatani, elméleti, stílusismeretének birtokában legyen képes a művek analizálására, önálló zenei gondolkodásra, alakuljon ki benne az állandó önművelés igénye, hogy meglévő szakmai és általános zenei műveltségét bővítve a tanári pályán eredményes munkát végezhessen.

Felvételi anyag:

  1. Böhme 12. melodikus etűd
  2. barokk szonáta 2 tétele
  3. versenymű tétel kadenciával
  4. századi, ill. kortárs szerző műve

A tárgy tartalmának szemeszterenkénti bontása, az ellenőrzés módja:

Szemeszterenként ajánlott 3-4 előadási darab és 15-20 etűd megtanulása.

A tananyag összeállítását és mennyiségét a tanár határozza meg, figyelembe véve a hallgató képességeit és hangszeres tudását.

A magas szintű interpretáció és pódiumbiztonság érdekében 3-4 nyilvános szereplés javasolt. A tanszaki hangversenyek után a pedagógiai célzatú közös kiértékelés segíti a tudatos zenei gondolkodást, a pozitív tanári személyiség kialakulását.

  1. szemeszter

Az első és második szemeszterben általában a középiskolai tananyag pótlása szükséges. (Brandt, Böhme, M. Alphonse etűdök, fejezetek J. B. Arban iskolájából)

Skálagyakorlatok

Fúvástechnika fejlesztése, az alapvető funkciók ellenőrzése. L. Maggio, J. Stamp, Method Barokk stílusjegyek: Bach-Gisondi: 6 solo suite,

Barokk szonáták, (Albinoni, Vivaldi, Telemann, …)

Előadási darabok más zenetörténeti korokból. Charlier, Höhne, Hindemith, stb. Memóriafejlesztés, kotta nélküli játék, 2-3 szereplés nyilvános hangversenyeken Zenekari állások

  1. szemeszter

Fúvástechnika fejlesztés M. Schlossberg, C. Colin Method Skálagyakorlatok

Játéktechnika fejlesztése karakterisztikus etűdök, iskolák anyagából. (Dubois, A. Maxim) Klasszicista stílusjegyek Haydn: Esz-dúr trombitaverseny, Neruda: Esz-dúr trombitaverseny Előadási darabok különböző korokból: Torelli, Marcello, Bozza, Hidas, Dubois művei Pódiumbiztonság megszerzése (színpadi szereplések, 3-4 alkalom)

Zenekari állások

  1. Szemeszter

Fúvástechnika: R. Quinque, C. Rippas iskolái Skálagyakorlatok

Melodikus gyakorlatok: Bordogni: 24 Vocalyse

Technikai elemek begyakorlása a választott etűdanyagból. Caffarelli, Chavanne, Laurent Romantikus stílusjegyek: O. Böhme, W. Brandt koncertjei, K. Pilss: Sonate

Előadási darabok különböző korokból: Telemann, Hummel, Bitsch, Lendvai művei… Transzponálás: Bodet gyakorlatai

Zenekari állások,

Önképzés: részvétel mesterkurzuson, szakmai találkozón, versenyen.

  1. szemeszter

Fúvástechnika: M. Smith, R. Nagel gyakorlatai Skálagyakorlatok

Etűdanyag: Bordogni, Sauveur, Verdiev, Bitsch etűdök Kornettirodalom: Clarke, Bellstedt, Arban művei

Előadási darabok más stílusokból: Fasch, Stoelzel művei, Honegger: Intrada Zenekari állások, transzponálás

  1. szemeszter

XX. századi modern, és művész-etűd anyagból: Bozza, Tomasi, Charlier, Arban

Stílusismeret: XX. század Tomasi: Concerto, Bitsch művei

A    kortárs    zene   előadói    gyakorlata     külföldi     szerzők    műveiben:    St.    Friedmann:     Solus;

Persichetti: Parables, Henze:Sonatina

Zenekari állások

Önképzés: részvétel mesterkurzuson; szakmai találkozón, versenyen

  1. szemeszter

XX. századi modern, és művész-etűd anyagból: Charlier, Arban, Chaynes Stílusismeret: XX. század Jolivet: Concertino; Delerue: Concertino, Francaix: Sonatine

A kortárs zene előadói gyakorlata magyar szerzők műveiben: Kovács: Capriccioso Braziliano; Petrovics: Trombitaverseny, Láng: Poco a poco diminuendo, Lendvai: Senza sordina

Zenekari állások, (próbajátékanyag összeállítása)

  1. szemeszter

Karakterisztikus és melodikus etűdanyag 1 előadási darab önálló megtanulása Ismétlések a végzett anyagból

A záróvizsgaanyag keresése, összeállítása,

Válogatás a zeneiskolai tananyag előadási darabjaiból Önképzés: részvétel, szakmai találkozón, megyei versenyen.

  1. szemeszter

1 szólómű önálló megtanulása

Válogatás a zeneiskolai tananyag műveiből

A záróvizsga anyagának összeállítása, interpretálása előkészítő koncerteken.

Szemeszter alatti ellenőrzés módja:

A főtárgy óra számonkérés részében, tanszaki hangversenyeken és nyilvános szerepléseken.

Vizsgakövetelmények, illetve záróvizsga követelmények:

Az I.-VII. szemeszterben kollokvium, (2-3 különböző karakterű gyakorlat, 2 előadási darab különféle korból, 3 zenekari állás).

A VIII. szemeszter végén záróvizsga hangverseny.

Záróvizsga anyaga:

  1. 1 barokk szonáta
  2. 1 klasszikus, romantikus, vagy kortárs versenymű – 1 szólómű trombitára
  3. 1 kamaramű
  4. 1 művet kotta nélkül kell játszani.
  1. A kötelező, illetve ajánlott irodalom jegyzéke

Módszertanok gyakorlatai az alapfunkciók tökéletesítésére, a fúvástechnika fejlesztésére:

  • L. Maggio: Methode;
  • J. Stamp: Warm-ups + studies;
  • M. Schlossberg: Method;
  • C. Colin: Complete Methode;
  • R. Quinque: Ansatz-stüze-atmung Methode;
  • C. Rippas: Einspielen aus der Mitte;
  • W. M. Smith: Forty-One Studies;
  • H. L. Clarke: Technical Studies;
  • J. B. Arban Complet Methode;
  • Robert Nagel: Speed Studies;
  • Konradin Groth: Etüden über Neue Zungenstoss-und Atemtechniken für Trompete

Etűdök:

Technikai etűdök:

  • Bozza 16 Etudes;
  • Caffarelli 16 Etudes;
  • Bietsch: 20 Etudes;
  • Chavanne:
  • 25 Studies Caracteristic;
  • Sauveur: 20 technikai etűd;
  • Charlier: 36 Transcendens Etudes;
  • O. Franz: Zehn Grosse Concert-Etüden;

Vokális etűdök:

  • Bordogni 24 Vocalyse;

Stílustanulmányok:

  • Bach-Bodet: 16 Virtuóz etűd Bach stílusban

Művész-, modern etűdök:

  • Tomasi: Six Etudes,
  • Dubois 12 etűd;
  • Arban: 26 Modern etűd;
  • Charles Chaynes: Quinze études;
  • E. Bozza: Onze Études Karnatiques;

Transzpozíció:

  • Bodet: 25 Leseübungen

Zenekari állásokat tartalmazó etűdök:

  • Verdiev: 17 Studies

Különböző kiadók zenekari állásokat  tartalmazó  gyűjteményei:

  • Lutak;
  • Pliquet-Lösch;
  • Edition Peters;
  • Hofmeister;

Előadási darabok:

Barokk szonáták concertók:

  • Fasch: Concert in D;
  • Hertel: Concerto in Asz;
  • L. Mozart;
  • Stölzel: Concerto in D;
  • Telemann: D-dur Concert;
  • Torelli,
  • Viviani: Sonata;
  • Vivaldi,
  • Franchescini, Manfreddini kettősversenyei…

Klasszicista stílus:

  • Haydn: Esz-dúr trombitaverseny;
  • Hummel Esz-dúr / E-dúr trombitaverseny,
  • Neruda: Esz-dúr trombitaverseny

Romantika:

  • O. Böhme: f-moll Koncert;
  • V. Brandt: Koncert,
  • Koncertpieces,
  • L. Höhne:
  • Slavische Fantasie,
  • K. Pilss: Sonate;
  • Arutjunjan: Trombitaverseny
  • Kornettirodalom: J. B. Arban,
  • H. Clarke, Bellsted feldolgozásai.

XX. század:

  • Bitsch: 4 variations sur une theme Scarlatti;
  • Capriccio;
  • Bozza: Concertino;
  • Delerue: Concertino;
  • Dubois: Concerto;
  • Francaix: Sonatine;
  • Honegger: Intrada;
  • Hindemith: Sonate;
  • Tomasi: Concerto;
  • Jolivet: Concertino;
  • Rauber: Concerto;
  • Henze: Sonatine;
  • S. Friedmann: Solus;
  • Plog: Postcards,
  • Vizutti: Cascades;
  • Persichetti: Parable;

Magyar szerzők művei:

  • Farkas: Concerto;
  • Hidas: Concerto No.2;
  • Láng: Poco a poco diminuendo;
  • Lendvay: Senza sordina,
  • Két capriccio trombitára;
  • Petrovics: Trombitaverseny;
  • Kovács: Capriccioso Braziliana

Ajánlott olvasmányok:

  • E. Tarr: Die Trompete (Jegyzetként nyersfordításban is olvasható)
  • R. Donington: A barokk zene előadásmódja
  • N. Harnoncourt: A beszédszerű zene
  • Gisella Csiba und Jozsef Csiba: Die Blechblasinstrumente in J. S. Bachs Werken