- A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései
A tárgy általános célja, hogy a hallgató a képzésben szerzett ismeretekre építve olyan szakmai tudást és sokoldalú zenei műveltséget sajátítson el, amely megfelel a kor minőségi követelményeinek, és alkalmassá teszi őt a zenetanári munkakör betöltésére. A képzés egyéni óra keretében történik, melyben a tanár saját személyisége, tanítási módszerei, hangszeres bemutatása például szolgál a tanárjelölt hallgató számára. A főtárgyi munkában a tanári pályára való felkészítés szempontjából fontos feladat az elméleti háttér és a tudatosság hangsúlyozása a hangszeres játékban, valamint a teljes önállóságra nevelés.
2.A tantárgy tartalma és szemeszterenkénti bontása, az ellenőrzés módja
A képzés feladata a fúvás technika és játéktechnika folyamatos fejlesztése, a hatékony gyakorlás módszereinek kialakítása, a szép hang, a hangszínek iránti érzékenység elérése, a tökéletes kivitelezés, belső igényesség, végül a művészi képességek minél teljesebb kibontakoztatása.
A hallgató ismerje meg a hangszer szóló- és zenekari irodalmának jelentősebb alkotásait. Formatani, elméleti, stílusismeretének birtokában legyen képes a művek analizálására, önálló zenei gondolkodásra, alakuljon ki benne az állandó önművelés igénye, hogy meglévő szakmai és általános zenei műveltségét bővítve a tanári pályán eredményes munkát végezhessen.
Felvételi anyag:
- Böhme 12. melodikus etűd
- barokk szonáta 2 tétele
- versenymű tétel kadenciával
- századi, ill. kortárs szerző műve
A tárgy tartalmának szemeszterenkénti bontása, az ellenőrzés módja:
Szemeszterenként ajánlott 3-4 előadási darab és 15-20 etűd megtanulása.
A tananyag összeállítását és mennyiségét a tanár határozza meg, figyelembe véve a hallgató képességeit és hangszeres tudását.
A magas szintű interpretáció és pódiumbiztonság érdekében 3-4 nyilvános szereplés javasolt. A tanszaki hangversenyek után a pedagógiai célzatú közös kiértékelés segíti a tudatos zenei gondolkodást, a pozitív tanári személyiség kialakulását.
- szemeszter
Az első és második szemeszterben általában a középiskolai tananyag pótlása szükséges. (Brandt, Böhme, M. Alphonse etűdök, fejezetek J. B. Arban iskolájából)
Skálagyakorlatok
Fúvástechnika fejlesztése, az alapvető funkciók ellenőrzése. L. Maggio, J. Stamp, Method Barokk stílusjegyek: Bach-Gisondi: 6 solo suite,
Barokk szonáták, (Albinoni, Vivaldi, Telemann, …)
Előadási darabok más zenetörténeti korokból. Charlier, Höhne, Hindemith, stb. Memóriafejlesztés, kotta nélküli játék, 2-3 szereplés nyilvános hangversenyeken Zenekari állások
- szemeszter
Fúvástechnika fejlesztés M. Schlossberg, C. Colin Method Skálagyakorlatok
Játéktechnika fejlesztése karakterisztikus etűdök, iskolák anyagából. (Dubois, A. Maxim) Klasszicista stílusjegyek Haydn: Esz-dúr trombitaverseny, Neruda: Esz-dúr trombitaverseny Előadási darabok különböző korokból: Torelli, Marcello, Bozza, Hidas, Dubois művei Pódiumbiztonság megszerzése (színpadi szereplések, 3-4 alkalom)
Zenekari állások
- Szemeszter
Fúvástechnika: R. Quinque, C. Rippas iskolái Skálagyakorlatok
Melodikus gyakorlatok: Bordogni: 24 Vocalyse
Technikai elemek begyakorlása a választott etűdanyagból. Caffarelli, Chavanne, Laurent Romantikus stílusjegyek: O. Böhme, W. Brandt koncertjei, K. Pilss: Sonate
Előadási darabok különböző korokból: Telemann, Hummel, Bitsch, Lendvai művei… Transzponálás: Bodet gyakorlatai
Zenekari állások,
Önképzés: részvétel mesterkurzuson, szakmai találkozón, versenyen.
- szemeszter
Fúvástechnika: M. Smith, R. Nagel gyakorlatai Skálagyakorlatok
Etűdanyag: Bordogni, Sauveur, Verdiev, Bitsch etűdök Kornettirodalom: Clarke, Bellstedt, Arban művei
Előadási darabok más stílusokból: Fasch, Stoelzel művei, Honegger: Intrada Zenekari állások, transzponálás
- szemeszter
XX. századi modern, és művész-etűd anyagból: Bozza, Tomasi, Charlier, Arban
Stílusismeret: XX. század Tomasi: Concerto, Bitsch művei
A kortárs zene előadói gyakorlata külföldi szerzők műveiben: St. Friedmann: Solus;
Persichetti: Parables, Henze:Sonatina
Zenekari állások
Önképzés: részvétel mesterkurzuson; szakmai találkozón, versenyen
- szemeszter
XX. századi modern, és művész-etűd anyagból: Charlier, Arban, Chaynes Stílusismeret: XX. század Jolivet: Concertino; Delerue: Concertino, Francaix: Sonatine
A kortárs zene előadói gyakorlata magyar szerzők műveiben: Kovács: Capriccioso Braziliano; Petrovics: Trombitaverseny, Láng: Poco a poco diminuendo, Lendvai: Senza sordina
Zenekari állások, (próbajátékanyag összeállítása)
- szemeszter
Karakterisztikus és melodikus etűdanyag 1 előadási darab önálló megtanulása Ismétlések a végzett anyagból
A záróvizsgaanyag keresése, összeállítása,
Válogatás a zeneiskolai tananyag előadási darabjaiból Önképzés: részvétel, szakmai találkozón, megyei versenyen.
- szemeszter
1 szólómű önálló megtanulása
Válogatás a zeneiskolai tananyag műveiből
A záróvizsga anyagának összeállítása, interpretálása előkészítő koncerteken.
Szemeszter alatti ellenőrzés módja:
A főtárgy óra számonkérés részében, tanszaki hangversenyeken és nyilvános szerepléseken.
Vizsgakövetelmények, illetve záróvizsga követelmények:
Az I.-VII. szemeszterben kollokvium, (2-3 különböző karakterű gyakorlat, 2 előadási darab különféle korból, 3 zenekari állás).
A VIII. szemeszter végén záróvizsga hangverseny.
Záróvizsga anyaga:
- 1 barokk szonáta
- 1 klasszikus, romantikus, vagy kortárs versenymű – 1 szólómű trombitára
- 1 kamaramű
- 1 művet kotta nélkül kell játszani.
- A kötelező, illetve ajánlott irodalom jegyzéke
Módszertanok gyakorlatai az alapfunkciók tökéletesítésére, a fúvástechnika fejlesztésére:
- L. Maggio: Methode;
- J. Stamp: Warm-ups + studies;
- M. Schlossberg: Method;
- C. Colin: Complete Methode;
- R. Quinque: Ansatz-stüze-atmung Methode;
- C. Rippas: Einspielen aus der Mitte;
- W. M. Smith: Forty-One Studies;
- H. L. Clarke: Technical Studies;
- J. B. Arban Complet Methode;
- Robert Nagel: Speed Studies;
- Konradin Groth: Etüden über Neue Zungenstoss-und Atemtechniken für Trompete
Etűdök:
Technikai etűdök:
- Bozza 16 Etudes;
- Caffarelli 16 Etudes;
- Bietsch: 20 Etudes;
- Chavanne:
- 25 Studies Caracteristic;
- Sauveur: 20 technikai etűd;
- Charlier: 36 Transcendens Etudes;
- O. Franz: Zehn Grosse Concert-Etüden;
Vokális etűdök:
- Bordogni 24 Vocalyse;
Stílustanulmányok:
- Bach-Bodet: 16 Virtuóz etűd Bach stílusban
Művész-, modern etűdök:
- Tomasi: Six Etudes,
- Dubois 12 etűd;
- Arban: 26 Modern etűd;
- Charles Chaynes: Quinze études;
- E. Bozza: Onze Études Karnatiques;
Transzpozíció:
- Bodet: 25 Leseübungen
Zenekari állásokat tartalmazó etűdök:
- Verdiev: 17 Studies
Különböző kiadók zenekari állásokat tartalmazó gyűjteményei:
- Lutak;
- Pliquet-Lösch;
- Edition Peters;
- Hofmeister;
Előadási darabok:
Barokk szonáták concertók:
- Fasch: Concert in D;
- Hertel: Concerto in Asz;
- L. Mozart;
- Stölzel: Concerto in D;
- Telemann: D-dur Concert;
- Torelli,
- Viviani: Sonata;
- Vivaldi,
- Franchescini, Manfreddini kettősversenyei…
Klasszicista stílus:
- Haydn: Esz-dúr trombitaverseny;
- Hummel Esz-dúr / E-dúr trombitaverseny,
- Neruda: Esz-dúr trombitaverseny
Romantika:
- O. Böhme: f-moll Koncert;
- V. Brandt: Koncert,
- Koncertpieces,
- L. Höhne:
- Slavische Fantasie,
- K. Pilss: Sonate;
- Arutjunjan: Trombitaverseny
- Kornettirodalom: J. B. Arban,
- H. Clarke, Bellsted feldolgozásai.
XX. század:
- Bitsch: 4 variations sur une theme Scarlatti;
- Capriccio;
- Bozza: Concertino;
- Delerue: Concertino;
- Dubois: Concerto;
- Francaix: Sonatine;
- Honegger: Intrada;
- Hindemith: Sonate;
- Tomasi: Concerto;
- Jolivet: Concertino;
- Rauber: Concerto;
- Henze: Sonatine;
- S. Friedmann: Solus;
- Plog: Postcards,
- Vizutti: Cascades;
- Persichetti: Parable;
Magyar szerzők művei:
- Farkas: Concerto;
- Hidas: Concerto No.2;
- Láng: Poco a poco diminuendo;
- Lendvay: Senza sordina,
- Két capriccio trombitára;
- Petrovics: Trombitaverseny;
- Kovács: Capriccioso Braziliana
Ajánlott olvasmányok:
- E. Tarr: Die Trompete (Jegyzetként nyersfordításban is olvasható)
- R. Donington: A barokk zene előadásmódja
- N. Harnoncourt: A beszédszerű zene
- Gisella Csiba und Jozsef Csiba: Die Blechblasinstrumente in J. S. Bachs Werken