- A tárgy általános és specifikus célkitűzései
A tárgy általános célja, hogy a hallgató olyan szakmai tudást és sokoldalú zenei műveltséget sajátítson el, amely megfelel a kor minőségi követelményeinek és alkalmassá teszi őt a zenetanári munkakör betöltésére. A képzés egyéni óra keretében történik, melyben a tanár saját személyisége, tanítási módszerei, hangszeres bemutatása például szolgál a hallgató számára.
A főtárgyi munka 8 szemesztere alatt a tanári pályára való felkészítés szempontjából nagyon fontos feladat a hangszeres játékában a tudatosság, az elméleti háttér hangsúlyozása és a teljes önállóságra nevelés. A tárgy feladata, hogy ismertesse a hatékony gyakorlás módszereit, alakítsa ki a hallgatóban a szép hangszín iránti érzékenységet, a tökéletes kivitelezés belső igényességét, végül vezesse rá képességeinek kibontakoztatására.
A tárgy célja, hogy a hallgató a zeneirodalom alkotásait megismerje, elsajátítsa, zenei gondolkodásmódját, stílusismeretét, hangszeres képességeit fejlessze. Formatani, elméleti, stílusismeretének birtokában legyen képes a művek analizálására, önálló zenei gondolkodásra, alakuljon ki benne az állandó önművelés igénye, hogy a meglévő szakmai és általános zenei műveltségét bővítve, a tanári pályán eredményes munkát végezhessen.
A tantárgy további célja, hogy a hallgatók rendszeresen vegyenek részt pódiumgyakorlaton, megismerve a nyilvános szereplés felelősségét. Egymás produkcióinak meghallgatása után (tanári közreműködéssel) tanuljanak meg felelősséggel szakvéleményt kialakítani.
- A tantárgy tartalma:
- Felvételi anyag
- Két etűd
- Két előadási darab, választhatóan barokk, klasszikus, romantikus vagy XX. századi stílusból
- A tantárgy tartalma
A magas szintű technikai felkészültség elsajátítása megfelelő színvonalú és nehézségű etűd anyag feldolgozásával történik. Ezek az etűdök olyan ujjrendbeli, befújási és artikulációval kapcsolatos gyakorlatok, melyek a hallgatók technikai készségeit fejlesztik. A sok ismétlés (gyakorlás) következtében a hangszerjátékhoz nélkülözhetetlen automatizmusok kialakulását eredményezik. Ugyanezt a célt szolgálják a hasonló követelményeket támasztó előadási darabok is.
A képzés másik fontos eleme a zenei, előadói képességek és a stílusismeret fejlesztése, mely feladat megoldása elsősorban a különböző zenetörténeti korokban született művek elemzése, megtanulása és interpretálása révén valósul meg
Továbbá:
A kürtjáték alapját képező fúvástechnika − a levegővezetés, az ajkak rezonanciája és rugalmassága, a hangképzés, a hangtartomány, az erőnlét − folyamatos fejlesztése. Skálagyakorlatok által a mechanizmusok szinkronizálása, a biztos intonáció elérése.
A különböző típusú, megfelelő nehézségű etűdanyag elvégzésével a technikai elemek − kötésvariációk, ritmuskombinációk, különböző hangindítások, dupla és triplanyelv, díszítések, trillák − professzionális kidolgozása.
Az előadási darabok feldolgozása és interpretálása által a zenei formálás, a kifejezési eszközök, a stílusismeret, az előadói képességek kibontakoztatása, az önálló zenei gondolkodásra nevelés, az előadóművészi személyiségjegyek kialakítása.
A hangszer szóló- és zenekari irodalmának teljesebb megismerése, az alapfokú kürtoktatás repertoárjának elemzése.
A kortárs zene tanulmányozása, a speciális kottagrafikai jelek elsajátítása. A zenekari próbajáték-anyag feldolgozása, transzponálás.
Memóriafejlesztés, kottanélküli játék, a pódiumbiztonság megszerzése. (Interpretációs gyakorlati követelmény.)
A tantárgy tartalmának szemeszterenkénti bontása, az ellenőrzés módja
1.szemeszter:
- Fúvástechnika fejlesztése, az egyénnek megfelelő gyakorlatsor összeállítása a különböző módszertanok stúdiumaiból
- Skálagyakorlatok
- Játéktechnika fejlesztése karakterisztikus etűdök, iskolák anyagából Stílusismeret fejlesztés
Tananyag:
- Beethoven: Sonata
- Bozza: En Foret
- Chabrier: Larghetto
- Mozart: 12 Horn Duets
- Mozart: Concerto Nr. 3
Aláírás feltétele:
- Szemináriumon való részvétel (félévenként legfeljebb 3 hiányzás) Legalább 1 tanszaki hangversenyen való aktív részvétel
Vizsgakövetelmény:
- 2 különböző stílusú etűd (egy kotta nélkül)
- 1 klasszikus versenymű (kotta nélkül)
- 1 szólómű
- 3 választott zenekari állás
- szemeszter
- Előadási darabok különböző zenetörténeti korokból
- Memóriafejlesztés, kotta nélküli játék,
- Transzponálás
- Zenekari állások
Tananyag:
- Mozart: Rondo
- Rahmaninov: Vocalise
- Saint-Sains: Morceau de Concert
- F. Strauss: Nocturno
- R. Strauss: Alphorn
- R. Strauss: Andante
Aláírás feltétele:
- Szemináriumon való részvétel (félévenként legfeljebb 3 hiányzás)
- Legalább 1 tanszaki hangversenyen való aktív részvétel
Vizsgakövetelmény:
- 2 különböző stílusú etűd (egy kotta nélkül)
- 1 versenymű (kotta nélkül)
- 1 szólómű
- 3 választott zenekari állás
- szemeszter
- Technikai elemek begyakorlása a választott etűdanyagból Előadási darabok különböző korokból
- Pódium biztonság megszerzése (színpadi szereplések, 2-3 alkalom)
Tananyag:
- Bach: Cello Suites
- Dukas: Villanelle
- Cherubini: 2 sonatas
- Hindemith: Sonata in F
- Mozart: Concerto Nr. 2
Aláírás feltétele:
Szemináriumon való részvétel (félévenként legfeljebb 3 hiányzás) Legalább 1 tanszaki hangversenyen való aktív részvétel
Vizsgakövetelmény:
- 2 különböző stílusú etűd (egy kotta nélkül)
- 1 előadási darab
- 1 versenymű (kotta nélkül)
- 1 szólómű
- 3 választott zenekari állás
4.szemeszter
- Transzponálás
- Technikafejlesztés Zenekari állások
Tananyag:
- Neuling: Bagatelle
- Poulenc: Elegie Rasmussen: Duets
- F. Strauss: Introduction, Theme and Variations
- R. Strauss: Concerto Nr. 1
Aláírás feltétele:
Szemináriumon való részvétel (félévenként legfeljebb 3 hiányzás) Legalább 1 tanszaki hangversenyen való aktív részvétel
Vizsgakövetelmény:
- különböző stílusú etűd (egy kotta nélkül)
- versenymű (kotta nélkül)
- szólómű
- választott zenekari állás
5.szemeszter
- Technikafejlesztés
- Stílusismeret
Tananyag:
- Arnold: Fantasie for Solo Horn
- Berge: Horn Call for Solo Horn
- Haydn: Horn Concerto Nr. 1
- Haydn: Concerto for 2 Horns
- Mozart: Concerto Nr. 4
Aláírás feltétele:
Szemináriumon való részvétel (félévenként legfeljebb 3 hiányzás) Legalább 1 tanszaki hangversenyen való aktív részvétel
Vizsgakövetelmény:
- 2 különböző stílusú etűd (egy kotta nélkül)
- 1 előadási darab (kotta nélkül)
- 1 szólómű a XX. századból
- 3 választott zenekari állás
- szemeszter
A kortárs zene előadói gyakorlata Zenekari állások, transzponálás
Tananyag:
- Hidas: 1. Kürtverseny
- Mozart: Quintet
- Krol: Laudatio
- Rossini: Prelude, Theme & Variations
- Schumann: Adagio & Allegro
- Schubert: Auf dem Strom
- F. Strauss: Concerto
Aláírás feltétele:
Szemináriumon való részvétel (félévenként legfeljebb 3 hiányzás) Legalább 1 tanszaki hangversenyen való aktív részvétel
Vizsgakövetelmény:
- 2 különböző stílusú etűd (egy kotta nélkül)
- 1 előadási darab (kotta nélkül)
- 1 szólómű a XX. századból
- 3 választott zenekari állás
- szemeszter
- Előadási darabok különböző zenetörténeti korokból
- Memóriafejlesztés, kotta nélküli játék, 2-3 szereplés nyilvános hangversenyeken Válogatás az alapfokú tananyag repertoárjából
- Transzponálás, etűdanyagból Zenekari állások
Tananyag:
- Messiaen: Interstellar call for solo horn Buianovsky: 4 Improvisations for Solo Horn Persichetti: Parable for Solo Horn
- Brahms: Horn Trio
- Förster: Horn Concerto
Aláírás feltétele:
Szemináriumon való részvétel (félévenként legfeljebb 3 hiányzás) Legalább 1 tanszaki hangversenyen való aktív részvétel
Vizsgakövetelmény:
- 2 különböző stílusú etűd (egy kotta nélkül)
- 1 versenymű (kotta nélkül)
- 1 szólómű a XX. századból
- 3 választott zenekari állás
- szemeszter
A záróvizsga anyagának összeállítása, interpretálása előkészítő koncerteken.
Tananyag:
- Glier: Concerto
- Hindemith: Sonata in Es
- L. Mozart: Concerto in D
- R. Strauss: Concerto Nr. 2
- Teleman: Concerto in D
- Weber: Concertino
Aláírás feltétele:
Szemináriumon való részvétel (félévenként legfeljebb 3 hiányzás) Legalább 1 tanszaki hangversenyen való aktív részvétel
Vizsgakövetelmény:
Záróvizsga hangverseny
- 1 barokk versenymű 2 tétele
- 1 klasszikus, romantikus vagy kortárs versenymű vagy előadási darab
- 1 szólómű
- 1 kamaramű
- (Az előadási darabokat kotta nélkül kell játszani)
- A kötelező, illetve ajánlott irodalom jegyzéke
- Kantilénák
- Neuling: Studies
- Gallay: Studies
- Kopprasch: Studies
- Maxime: Studies-4-5-6
- Paudert: Studies
- Kautzky: Studies
- Módszertanok gyakorlatai az alapfunkciók, tökéletesítésére, a fúvástechnika fejlesztésére:
- Lucien Thévet: Méthode Compléte de Cor I-II-III, 60 Etudes I-II.
- Karl Biehlig: Schule für Horn in B
- Franz Oscar: Complete Method for the French Horn J. F. Gallay: Methode pour le Cor op.54
- Leloire: Methode de Cor
- Schollar: Schule für Waldhorn
- B. Arban-Foster: My First Arban
Technikai etűdök:
- Peter Damm: Studien für Horn;
- Jean Désiré Artót: 19 Ausgewahlte Etüden;
- Karl Biehlig: Kompendium der Horn Technik;
- Stílustanulmányok: E. Bozza: Achtzehn Etüden in Form von Improvisation;
- Koetsier: 12 Etüden;
- Belloli:12 progressive Etüden;
Művészi-, modern etűdök: Martin Hackleman 21 Charakteristic Etudes for High Horn Playing; 34 Charakteristic Etudes for Low Horn Playing; Verne Reynolds: 48 Etudes for French Horn, Barboteu: 20 Etudes Concertantes, Etudes classiques
Transzpozíció: Müller: 34 Studies op.64
Zenekari állásokat tartalmazó kiadványok:
Bach-Janetzky: Studien für Waldhorn I-II; Chambers: Orchestral Excerpts vol. I-V.;
Előadási darabok:
- Quantz: Esz-dúr kürtverseny
- Klasszicista stílus: Haydn: D-dúr kürtverseny No1-2 ; W. A. Mozart: D-dúr, Esz-dúr kürtversenyek No. 2-3-4; L. v. Beethoven: F-dur Szonáta
- Romantika: R. Schumann: Adagio und Allegro; Rossini: Bevezetés téma és variációk; Weber:
- Concertino
Késő romantika:
- R. Strauss: Esz-dúr kürtverseny No 1-2;
- R. Glier: Kürtverseny;
- Saint-Saens: Concert Morceau;
- A. Gedike: Kürtverseny.
XX. század:
- Dukas: Villanelle;
- E. Bozza: En Foret;
- R. Plenel: Caprice;
- B. Kroll: Laudatio;
- Sonate;
- K. Turner: Sonate;
- Winter: Hunters Moon;
- Schoeck: Kürtverseny;
Magyar szerzők művei:
- Hidas Frigyes: Kürtverseny;
- Malek Miklós: Kürtverseny;
- Hollós Máté: Canticornum,
Ajánlott olvasmányok:
- Gisella Csiba und Jozsef Csiba: Die Blechblasinstrumente in J. S. Bachs Werken
- D. Donington: A barokk zene előadásmódja N. Harnoncourt: A beszédszerű zene
- Farkas: The art of the brass playing Farkas The art of the horn playing
- Wekre: How to play the horn well