Klarinét

  1. A tárgy általános és specifikus célkitűzései

A tárgy általános célja, hogy a hallgató a középiskolában szerzett ismeretekre építve olyan szakmai tudást és sokoldalú zenei műveltséget sajátítson el, amely megfelel a kor minőségi követelményeinek, így alkalmassá teszi a zenetanári munkakör betöltésére. A képzés egyéni óra keretében történik, melyben a tanár saját személyisége, tanítási módszerei, hangszeres bemutatása például szolgál a leendő tanárjelölt hallgató számára.

A főtárgyi munka 8 szemesztere alatt a hallgató tanári pályára való felkészítése szempontjából kiemelten fontos feladat a hangszeres játékában a tudatosság, az elméleti háttér hangsúlyozása és a teljes önállóságra nevelés. A képzés feladata rávezetni a hallgatót művészi képességeinek teljes körű kibontakoztatására.

A cél az, hogy a hallgató legyen képes a művek analizálására a formatani és elméleti stílusismeret birtokában. Alakuljon ki az önálló zenei gondolkodás, valamint az állandó önművelés igénye, hogy szakmai és általános zenei műveltségét bővítve, a tanári pályán eredményes munkát végezhessen.

A tanárképzésnek szerves részét alkotja az önképzés, amelyet a mesterkurzusokon, szakmai találkozókon, versenyeken való részvétel is elősegít. Az interpretációs gyakorlat megszerzése céljából tanszaki hangversenyeken is fellépnek a hallgatók szemeszterenként 2-3 alkalommal. A koncertekről legtöbb esetben felvételt is készítünk, melyek analizálásával segítjük a hallgatók további fejlődését.

  1. A tantárgy tartalma

2.1 Felvételi anyag

  • Két szabadon választott etűd. Egy versenymű gyors tétele.
  • A versenyműtől eltérő karakterű és stílusú darab.

2.2 A tantárgy tartalma

Az alapfunkciók helyes használatára irányuló figyelem különösen nagy szerepet kap a magas szintű, professzionális képzés során, melynek elméleti hátterét a hangszerjáték módszertana elnevezésű óra keretén belül biztosítjuk. A helyes légzés (támasz, állandó légoszlop) megfelelő szájtartás, befúvás (toroknyitás, tágas szájüreg) hangindítás (nyelv megfelelő helyzete) a helyes kéz és testtartás (melynek hiánya görcsössé teheti a hangszerkezelést), mindezeknek a funkcióknak az egyénre szabott, optimális beállítása meghatározó a tanárjelöltek szakmai jövőjét illetően. Fel kell hívni a hallgatók figyelmét az alapfunkciók összefüggéseire, valamint összehangolására. Mindezek gyakoroltatására legalkalmasabb a rendszeres hangképzés, valamint skálázás, melyekkel jelentősen növelhető a hangszerkezelés biztonsága. A skálagyakorlatok által a mechanizmusok szinkronizálása, valamint a biztos intonáció elérése az elsődleges szempont.

A különböző típusú, megfelelő nehézségű etűdanyag elvégzésével a technikai elemek professzionális kidolgozása a fő cél.

Az előadási darabok feldolgozása és interpretálása által a zenei formálás, a kifejezési eszközök, a stílusismeret, az előadói képességek kibontakoztatása, az önálló zenei gondolkodásra nevelés, az előadóművészi személyiség jegyek kialakítása valósul meg. Fontos tisztázni az előadói szabadság határait, ehhez elsődleges szempont hűen követni a szerző utasításait, javasolt az Urtext kiadások használata.

A tantárgy tartalmának szemeszterenkénti bontása, az ellenőrzés módja

  1. szemeszter

Az első félév feladata a hallgató tudásának, adottságainak, képességeinek alapos felmérése, melynek fontos szerepe van a személyre szabott anyag kijelölésében. Az alapvető funkciók esetleges hiányosságainak kijavítása meghatározó lehet a hallgató további fejlődésében. Különösen nagy hangsúlyt fektetve a következőkre:

1507328. helyes légzés (támasz, állandó légoszlop)
1507329. megfelelő szájtartás, befúvás (torok nyitás, tágas szájüreg)
1507330. hangindítás (nyelv megfelelő helyzete)
1507331. helytelen kéz és testtartás (görcsössé teheti a hangszerkezelést).

Ajánlott anyag:

Skála: Kovács Béla – Mindennapos skálagyakorlatok

Etűd iskolák:

  • Périer- Études de Genre et D’Interprétation II.
  • Périer- 331 Exercices Journaliers de Mécanisme
  • K. Baermann- 16 Grand Concert Etüden
  • E. Cavallini- 30 Capricci

Előadási etűdök:

  • Kovács Béla – Hommage a Zoltán Kodály – Hommage a Johann Sebastian Bach

Szonáták:

  • M. Arnold- Szonatina
  • C. Saint-Saens- Szonáta

Előadási darabok:

  • K. Baermann- Adagio
  • G. Pierné- Canzonetta
  • Ch. Lefebvre- Fantasie-caprice
  • C. Debussy- Fourpieces
  • H. P. Busser- Aragon

Versenyművek:

  • K. Stamitz- Es-dúr (Darmstadter) Klarinétverseny
  • G. Donizetti- Concertino
  • B. Crusell- Esz-dúrKlarinétverseny
  1. szemeszter

A második félévben rendkívül fontos az első félévben megkezdett hangképzés és hangszerkezelés javítására irányuló munka folytatása, hiszen a korábbiakban esetlegesen rosszul beidegződött funkciók kijavítása hosszú ideig is eltarthat. Természetesen mindezek a munkafolyamatok a felszabadult és örömteli zenélés érdekében történnek.

A fejlődés legfőbb jelei:

  • javuló intonáció
  • kellemesebb, színekben árnyaltabb hang, mely segíti a kifejezőképességet
  • a növendék magabiztosabb hangszerkezelése.

Miután a növendék is érzékeli a változást, előrelépést játékában, több energiája jut a különböző zenei elképzelések megvalósítására. Játéka színesebbé válik. Nagy hangsúlyt kell fektetni a kotta nélküli játékra, mivel ez a vizsgákon és a diplomakoncerten is kötelező.

Ajánlott anyag:

Skála: Kovács Béla- Mindennapos Skálagyakorlatok

Etűd iskolák:

  • K. Baermann- 16 Grand Concert Etüden
  • A. Périer- 20 Études Faciles et Progressives
  • F. Kröpsch- Taeglische Übungen III.
  • E. Bozza- 12 Études

Előadási etűdök:

Kovács Béla- Hommage a Niccolo Paganini  Hommage a Béla Bartók

Szonáták:

  • J. Horowitz- Szonatina
  • F. Poulenc- Szonáta

Előadási darabok:

  • Cavallini – Adagio e Tarantella
  • Bozza- FantaisieItalienne
  • Messagaer- Solo de Concours
  • Milhaud- Duo Concertante
  • M. Widor- Introduction et Rondo

Versenyművek:

  • V. Krommer-Kramař- Esz-dúr Klarinétverseny
  • H. Crusell- f-moll Klarinétverseny
  • H. Baermann- Esz-dúr Klarinétverseny
  1. szemeszter

Továbbra is fontos a hangképzés, a hangszerkezelés, illetve a különböző zenei stílusok megfelelő előadásmódja. A III. szemeszter anyaga- az eddigiekhez képest- bővül a „XX. századi vagy kortárs művek” tananyagba emelésével. Mivel a klarinét meglehetősen fiatal hangszer, így irodalma nagyrészt ebben a korszakban keletkezett. Ezek a művek több szempontból is hasznosak a hallgatók számára:

  • megismerkednek a XX. század szerzőivel és a kor kottaképével
  • elsajátítják a művek előadásához szükséges technikai megoldásokat (multifonia, flatterzunge, slaptounge, glissando,)
  • színes és változatos dinamikai skálája miatt fokozottan előtérbe kerül a levegő helyes használata
  • előadásuk nagy technikai kihívást jelent.

Ajánlott anyag:

Skála: Kovács Béla- Mindennapos Skálagyakorlatok

Etűd iskolák:

  • F.Kröpsch- Taeglische Übungen III.-IV.
  • V.Gambaro- 21 Capricci
  • A.Magnani- 10 Études Capricces
  • F. Jettel- 18 Etuden

Előadási etűdök:

Kovács Béla – Hommage a Aram Khatscaturian – Hommage a Claude Debussy

XX. századi vagy kortárs művek:

  • W. Osborne – Rhabsody
  • Soproni József- Monologue
  • Tóth Armand- „Tristan” Partita

Szonáták:

  • P. Hindemith- Szonáta
  • M. Milhaud- Szonatina

Előadási darabok:

  • G. Rossini- Bevezetés, téma és variációk
  • C. M. von Weber- Grand Duo Concertant
  • Hidas Frigyes- Fantázia
  • Weiner Leó- Peregi verbunk

Versenyművek:

  • C. M. von Weber- f-moll Klarinétverseny
  • F. Busoni- Concertino
  • H. Crusell- B-dúr Klarinétverseny
  1. szemeszter

Ebben a félévben az eddigieknél nagyobb hangsúlyt kap a színpadi jelenlét. Az interpretációs gyakorlat megszerzése minden előadóművész számára nélkülözhetetlen, még akkor is, ha mindez a tanárképzés keretein belül történik. A tanszaki hangversenyek mellett fél estek szervezésével is növeljük a fellépések számát.

Ajánlott anyag:

Skála: Kovács Béla- Mindennapos Skálagyakorlatok Etűd iskolák:

  • V. Gambaro- 12 Capricci
  • E. Bozza- 14 Études de Mécanisme
  • R. Jettel- 18 Etuden

Előadási etűdök:

  • G. Donizetti- Studie
  • Kovács Béla- Hommage a Carl Maria von Weber

XX. századi vagy kortárs művek:

  • H. Sutermeister- Capriccio
  • Láng István- Monodia
  • Sári József- StatiQuatroTempi

Szonáták:

  • Martinu-Szonatina
  • Bernstein- Szonáta

Előadási darabok:

  • Schumann- Phantasie stücke
  • Lutoslawski- Táncprelűdök
  • Lovreglio- La Traviata Fantasia
  • Giampieri- Carnevale di Venezia

Versenyművek:

  • Spohr- c-moll Klarinétverseny
  • M. von Weber- Esz-dúr Klarinétverseny Hidas Frigyes- Concerto Semplice
  1. szemeszter

Mivel erre a félévre szinte minden olyan darabbal megismerkedett a hallgató, amely megegyezik kisebb nemzetközi versenyek kiírt anyagával, a tehetségesebb növendékeknek ajánlott a nemzetközi porondon való megmérettetés. A hallgatók további szakmai élete szempontjából is nélkülözhetetlen a nemzetközi színvonallal megismerkedni. A nemzetközi kurzusokon való részvétel is ezt a célt szolgálja, valamint lehetőséget nyújt más tanárok és különböző iskolák megismerésére.

Ajánlott anyag:

Skála: Kovács Béla- Mindennapos Skálagyakorlatok Etűd iskolák:

  • Périer- 20 Études de Virtuosité
  • Gabucci- 10 Études Modernes
  • Uhl- 48 Etüden I.

Előadási etűdök:

  • Kovács Béla- Hommage a Manuel de Falla
  • 1507328. Hommage a Richard Strauss

XX. századi vagy kortárs művek:

  • I. Stravinsky- Three Pieces
  • O. Messiaen- Amibe des Oiseaux
  • Lendvay Kamilló- Tiszteletem, Mr. Goodman

Szonáták:

  • Brahms – Esz-dúr Szonáta
  • f-moll Szonáta

Előadási darabok:

  • Weiner Leó- Ballada
  • J. Francaix- Tema con variazioni
  • C. Debussy- Premiére rhapsodie

Versenyművek:

  • C. M. von Weber- B-dúr Klarinét kvintett
  • W. A. Mozart- A-dúr Klarinétverseny
  • L. Spohr- f-moll Klarinétverseny
  1. szemeszter

Ajánlott anyag:

Skála: Kovács Béla- Mindennapos Skálagyakorlatok

Etűd iskola:

  • Gabucci- 26 Cadences

XX. századi vagy kortárs művek:

  • Vajda Gergely- Fény-Árnyék-Remegés
  • Jörg Widmann- Fantasie

Szonáták:

  • S. Karg-Elert- Szonáta Op. 110
  • M.Reger –Asz-dúr szonáta

Előadási darabok:

  • Hajdú Mihály- Capriccio all’ongerese
  • Verdi-Bassi- Rigoletto Fantasie
  • Pendereczki- Drei Miniaturen
  • Kocsár Miklós- 5 Movimenti
  • Kókai Rezső- Négy magyar tánc

Versenyművek:

  • F. Hummel- Esz-dúr Klarinétverseny
  • Spohr- Esz-dúr Klarinétverseny
  • – e-moll Klarinétverseny
  • P. Hindemith- Klarinétverseny
  • E. Bozza- Klarinétverseny
  1. szemeszter

A VII. szemeszterben kiválasztásra kerül a diploma műsora. A diploma anyagon kívül megismerkedik a hallgató néhány olyan művel, melyek kimaradtak az előző szemeszterek ajánlott anyagából.

Ajánlott anyag:

Etűd iskolák:

  • Gabucci, Agostino- 10 Études Modernes Gabucci,
  • Agostino- 10 Fantasie
  • Jettel, Rudolf- 10 Etüden für klarinette
  • Miluccio, Giacomo- 8 Grandes Études

XX. századi vagy kortárs művek:

  • Vántus István- Hommage a Mozart
  • Csapó Gyula- Oldal’zó ária, fekete lyukon

Szonáták:

  • Olah Tibor- Szonáta
  • Reger, Max- fisz-moll Szonáta
  • Denisov, Edison- Szonáta

Előadási darabok:

  • Berg, Alban- VierStücke
  • Schollum, Robert -DreiStücke Op. 71 b

Versenyművek:

  • Nielsen, Carl- Klarinétverseny
  • Francaix, Jean- Klarinétverseny
  • Copland, Aaron- Klarinétverseny
  • Bozza, Eugene- Klarinétverseny
  1. szemeszter

A képzés utolsó szemeszterében a diplomára való felkészülés az elsődleges szempont. Több koncerten is előadásra kerül a diploma műsora.

A tantárgy ellenőrzésének módja

A hallgatók a szemeszterek végén, kollokviumon számolnak be megszerzett tudásukról.

Vizsgakövetelmény:

  • Két etűd (különböző iskolákból).
  • Egy kortárs vagy XX. századi mű.
  • Egy versenymű tétel (kotta nélkül).
  • Egy előadási darab vagy szonáta tétel(ek).

A képzés VIII. szemeszterében a hallgatók 40-45 perces diplomakoncerten mutatják be szakmai felkészültségüket.

Vizsgakövetelmény:

  • Egy kortárs, vagy XX. századi mű.
  • Versenymű egy vagy két tétele (kotta nélkül).
  • Egy előadási darab vagy szonáta tétel(ek).
  • Kamaramű.
  1. A kötelező, illetve ajánlott irodalom jegyzéke

Ajánlott olvasmányok:

  • Birsak, Kurt:The Clarinet:a cultural history
  • Brymer, Jack: Clarinet
  • Harnoncourt, Nikolaus: Zene, mint párbeszéd
  • Harnoncourt, Nikolaus: A beszédszerű zene
  • Hoeprich, Eric:The Clarinet
  • Lawson, Colin:The Cambridge Companion to the Clarinet