- A tárgy általános és specifikus célkitűzései
A tárgy általános célja, hogy a hallgató a középiskolában szerzett ismeretekre építve olyan szakmai tudást és sokoldalú zenei műveltséget sajátítson el, amely megfelel a kor minőségi követelményeinek, így alkalmassá teszi a zenetanári munkakör betöltésére. A képzés egyéni óra keretében történik, melyben a tanár saját személyisége, tanítási módszerei, hangszeres bemutatása például szolgál a leendő tanárjelölt hallgató számára.
A főtárgyi munka 8 szemesztere alatt a hallgató tanári pályára való felkészítése szempontjából kiemelten fontos feladat a hangszeres játékában a tudatosság, az elméleti háttér hangsúlyozása és a teljes önállóságra nevelés. A képzés feladata rávezetni a hallgatót művészi képességeinek teljes körű kibontakoztatására.
A cél az, hogy a hallgató legyen képes a művek analizálására a formatani és elméleti stílusismeret birtokában. Alakuljon ki az önálló zenei gondolkodás, valamint az állandó önművelés igénye, hogy szakmai és általános zenei műveltségét bővítve, a tanári pályán eredményes munkát végezhessen.
A tanárképzésnek szerves részét alkotja az önképzés, amelyet a mesterkurzusokon, szakmai találkozókon, versenyeken való részvétel is elősegít. Az interpretációs gyakorlat megszerzése céljából tanszaki hangversenyeken is fellépnek a hallgatók szemeszterenként 2-3 alkalommal. A koncertekről legtöbb esetben felvételt is készítünk, melyek analizálásával segítjük a hallgatók további fejlődését.
- A tantárgy tartalma
2.1 Felvételi anyag
- Két szabadon választott etűd. Egy versenymű gyors tétele.
- A versenyműtől eltérő karakterű és stílusú darab.
2.2 A tantárgy tartalma
Az alapfunkciók helyes használatára irányuló figyelem különösen nagy szerepet kap a magas szintű, professzionális képzés során, melynek elméleti hátterét a hangszerjáték módszertana elnevezésű óra keretén belül biztosítjuk. A helyes légzés (támasz, állandó légoszlop) megfelelő szájtartás, befúvás (toroknyitás, tágas szájüreg) hangindítás (nyelv megfelelő helyzete) a helyes kéz és testtartás (melynek hiánya görcsössé teheti a hangszerkezelést), mindezeknek a funkcióknak az egyénre szabott, optimális beállítása meghatározó a tanárjelöltek szakmai jövőjét illetően. Fel kell hívni a hallgatók figyelmét az alapfunkciók összefüggéseire, valamint összehangolására. Mindezek gyakoroltatására legalkalmasabb a rendszeres hangképzés, valamint skálázás, melyekkel jelentősen növelhető a hangszerkezelés biztonsága. A skálagyakorlatok által a mechanizmusok szinkronizálása, valamint a biztos intonáció elérése az elsődleges szempont.
A különböző típusú, megfelelő nehézségű etűdanyag elvégzésével a technikai elemek professzionális kidolgozása a fő cél.
Az előadási darabok feldolgozása és interpretálása által a zenei formálás, a kifejezési eszközök, a stílusismeret, az előadói képességek kibontakoztatása, az önálló zenei gondolkodásra nevelés, az előadóművészi személyiség jegyek kialakítása valósul meg. Fontos tisztázni az előadói szabadság határait, ehhez elsődleges szempont hűen követni a szerző utasításait, javasolt az Urtext kiadások használata.
A tantárgy tartalmának szemeszterenkénti bontása, az ellenőrzés módja
- szemeszter
Az első félév feladata a hallgató tudásának, adottságainak, képességeinek alapos felmérése, melynek fontos szerepe van a személyre szabott anyag kijelölésében. Az alapvető funkciók esetleges hiányosságainak kijavítása meghatározó lehet a hallgató további fejlődésében. Különösen nagy hangsúlyt fektetve a következőkre:
1507328. helyes légzés (támasz, állandó légoszlop)
1507329. megfelelő szájtartás, befúvás (torok nyitás, tágas szájüreg)
1507330. hangindítás (nyelv megfelelő helyzete)
1507331. helytelen kéz és testtartás (görcsössé teheti a hangszerkezelést).
Ajánlott anyag:
Skála: Kovács Béla – Mindennapos skálagyakorlatok
Etűd iskolák:
- Périer- Études de Genre et D’Interprétation II.
- Périer- 331 Exercices Journaliers de Mécanisme
- K. Baermann- 16 Grand Concert Etüden
- E. Cavallini- 30 Capricci
Előadási etűdök:
- Kovács Béla – Hommage a Zoltán Kodály – Hommage a Johann Sebastian Bach
Szonáták:
- M. Arnold- Szonatina
- C. Saint-Saens- Szonáta
Előadási darabok:
- K. Baermann- Adagio
- G. Pierné- Canzonetta
- Ch. Lefebvre- Fantasie-caprice
- C. Debussy- Fourpieces
- H. P. Busser- Aragon
Versenyművek:
- K. Stamitz- Es-dúr (Darmstadter) Klarinétverseny
- G. Donizetti- Concertino
- B. Crusell- Esz-dúrKlarinétverseny
- szemeszter
A második félévben rendkívül fontos az első félévben megkezdett hangképzés és hangszerkezelés javítására irányuló munka folytatása, hiszen a korábbiakban esetlegesen rosszul beidegződött funkciók kijavítása hosszú ideig is eltarthat. Természetesen mindezek a munkafolyamatok a felszabadult és örömteli zenélés érdekében történnek.
A fejlődés legfőbb jelei:
- javuló intonáció
- kellemesebb, színekben árnyaltabb hang, mely segíti a kifejezőképességet
- a növendék magabiztosabb hangszerkezelése.
Miután a növendék is érzékeli a változást, előrelépést játékában, több energiája jut a különböző zenei elképzelések megvalósítására. Játéka színesebbé válik. Nagy hangsúlyt kell fektetni a kotta nélküli játékra, mivel ez a vizsgákon és a diplomakoncerten is kötelező.
Ajánlott anyag:
Skála: Kovács Béla- Mindennapos Skálagyakorlatok
Etűd iskolák:
- K. Baermann- 16 Grand Concert Etüden
- A. Périer- 20 Études Faciles et Progressives
- F. Kröpsch- Taeglische Übungen III.
- E. Bozza- 12 Études
Előadási etűdök:
Kovács Béla- Hommage a Niccolo Paganini Hommage a Béla Bartók
Szonáták:
- J. Horowitz- Szonatina
- F. Poulenc- Szonáta
Előadási darabok:
- Cavallini – Adagio e Tarantella
- Bozza- FantaisieItalienne
- Messagaer- Solo de Concours
- Milhaud- Duo Concertante
- M. Widor- Introduction et Rondo
Versenyművek:
- V. Krommer-Kramař- Esz-dúr Klarinétverseny
- H. Crusell- f-moll Klarinétverseny
- H. Baermann- Esz-dúr Klarinétverseny
- szemeszter
Továbbra is fontos a hangképzés, a hangszerkezelés, illetve a különböző zenei stílusok megfelelő előadásmódja. A III. szemeszter anyaga- az eddigiekhez képest- bővül a „XX. századi vagy kortárs művek” tananyagba emelésével. Mivel a klarinét meglehetősen fiatal hangszer, így irodalma nagyrészt ebben a korszakban keletkezett. Ezek a művek több szempontból is hasznosak a hallgatók számára:
- megismerkednek a XX. század szerzőivel és a kor kottaképével
- elsajátítják a művek előadásához szükséges technikai megoldásokat (multifonia, flatterzunge, slaptounge, glissando,)
- színes és változatos dinamikai skálája miatt fokozottan előtérbe kerül a levegő helyes használata
- előadásuk nagy technikai kihívást jelent.
Ajánlott anyag:
Skála: Kovács Béla- Mindennapos Skálagyakorlatok
Etűd iskolák:
- F.Kröpsch- Taeglische Übungen III.-IV.
- V.Gambaro- 21 Capricci
- A.Magnani- 10 Études Capricces
- F. Jettel- 18 Etuden
Előadási etűdök:
Kovács Béla – Hommage a Aram Khatscaturian – Hommage a Claude Debussy
XX. századi vagy kortárs művek:
- W. Osborne – Rhabsody
- Soproni József- Monologue
- Tóth Armand- „Tristan” Partita
Szonáták:
- P. Hindemith- Szonáta
- M. Milhaud- Szonatina
Előadási darabok:
- G. Rossini- Bevezetés, téma és variációk
- C. M. von Weber- Grand Duo Concertant
- Hidas Frigyes- Fantázia
- Weiner Leó- Peregi verbunk
Versenyművek:
- C. M. von Weber- f-moll Klarinétverseny
- F. Busoni- Concertino
- H. Crusell- B-dúr Klarinétverseny
- szemeszter
Ebben a félévben az eddigieknél nagyobb hangsúlyt kap a színpadi jelenlét. Az interpretációs gyakorlat megszerzése minden előadóművész számára nélkülözhetetlen, még akkor is, ha mindez a tanárképzés keretein belül történik. A tanszaki hangversenyek mellett fél estek szervezésével is növeljük a fellépések számát.
Ajánlott anyag:
Skála: Kovács Béla- Mindennapos Skálagyakorlatok Etűd iskolák:
- V. Gambaro- 12 Capricci
- E. Bozza- 14 Études de Mécanisme
- R. Jettel- 18 Etuden
Előadási etűdök:
- G. Donizetti- Studie
- Kovács Béla- Hommage a Carl Maria von Weber
XX. századi vagy kortárs művek:
- H. Sutermeister- Capriccio
- Láng István- Monodia
- Sári József- StatiQuatroTempi
Szonáták:
- Martinu-Szonatina
- Bernstein- Szonáta
Előadási darabok:
- Schumann- Phantasie stücke
- Lutoslawski- Táncprelűdök
- Lovreglio- La Traviata Fantasia
- Giampieri- Carnevale di Venezia
Versenyművek:
- Spohr- c-moll Klarinétverseny
- M. von Weber- Esz-dúr Klarinétverseny Hidas Frigyes- Concerto Semplice
- szemeszter
Mivel erre a félévre szinte minden olyan darabbal megismerkedett a hallgató, amely megegyezik kisebb nemzetközi versenyek kiírt anyagával, a tehetségesebb növendékeknek ajánlott a nemzetközi porondon való megmérettetés. A hallgatók további szakmai élete szempontjából is nélkülözhetetlen a nemzetközi színvonallal megismerkedni. A nemzetközi kurzusokon való részvétel is ezt a célt szolgálja, valamint lehetőséget nyújt más tanárok és különböző iskolák megismerésére.
Ajánlott anyag:
Skála: Kovács Béla- Mindennapos Skálagyakorlatok Etűd iskolák:
- Périer- 20 Études de Virtuosité
- Gabucci- 10 Études Modernes
- Uhl- 48 Etüden I.
Előadási etűdök:
- Kovács Béla- Hommage a Manuel de Falla
- 1507328. Hommage a Richard Strauss
XX. századi vagy kortárs művek:
- I. Stravinsky- Three Pieces
- O. Messiaen- Amibe des Oiseaux
- Lendvay Kamilló- Tiszteletem, Mr. Goodman
Szonáták:
- Brahms – Esz-dúr Szonáta
- f-moll Szonáta
Előadási darabok:
- Weiner Leó- Ballada
- J. Francaix- Tema con variazioni
- C. Debussy- Premiére rhapsodie
Versenyművek:
- C. M. von Weber- B-dúr Klarinét kvintett
- W. A. Mozart- A-dúr Klarinétverseny
- L. Spohr- f-moll Klarinétverseny
- szemeszter
Ajánlott anyag:
Skála: Kovács Béla- Mindennapos Skálagyakorlatok
Etűd iskola:
- Gabucci- 26 Cadences
XX. századi vagy kortárs művek:
- Vajda Gergely- Fény-Árnyék-Remegés
- Jörg Widmann- Fantasie
Szonáták:
- S. Karg-Elert- Szonáta Op. 110
- M.Reger –Asz-dúr szonáta
Előadási darabok:
- Hajdú Mihály- Capriccio all’ongerese
- Verdi-Bassi- Rigoletto Fantasie
- Pendereczki- Drei Miniaturen
- Kocsár Miklós- 5 Movimenti
- Kókai Rezső- Négy magyar tánc
Versenyművek:
- F. Hummel- Esz-dúr Klarinétverseny
- Spohr- Esz-dúr Klarinétverseny
- – e-moll Klarinétverseny
- P. Hindemith- Klarinétverseny
- E. Bozza- Klarinétverseny
- szemeszter
A VII. szemeszterben kiválasztásra kerül a diploma műsora. A diploma anyagon kívül megismerkedik a hallgató néhány olyan művel, melyek kimaradtak az előző szemeszterek ajánlott anyagából.
Ajánlott anyag:
Etűd iskolák:
- Gabucci, Agostino- 10 Études Modernes Gabucci,
- Agostino- 10 Fantasie
- Jettel, Rudolf- 10 Etüden für klarinette
- Miluccio, Giacomo- 8 Grandes Études
XX. századi vagy kortárs művek:
- Vántus István- Hommage a Mozart
- Csapó Gyula- Oldal’zó ária, fekete lyukon
Szonáták:
- Olah Tibor- Szonáta
- Reger, Max- fisz-moll Szonáta
- Denisov, Edison- Szonáta
Előadási darabok:
- Berg, Alban- VierStücke
- Schollum, Robert -DreiStücke Op. 71 b
Versenyművek:
- Nielsen, Carl- Klarinétverseny
- Francaix, Jean- Klarinétverseny
- Copland, Aaron- Klarinétverseny
- Bozza, Eugene- Klarinétverseny
- szemeszter
A képzés utolsó szemeszterében a diplomára való felkészülés az elsődleges szempont. Több koncerten is előadásra kerül a diploma műsora.
A tantárgy ellenőrzésének módja
A hallgatók a szemeszterek végén, kollokviumon számolnak be megszerzett tudásukról.
Vizsgakövetelmény:
- Két etűd (különböző iskolákból).
- Egy kortárs vagy XX. századi mű.
- Egy versenymű tétel (kotta nélkül).
- Egy előadási darab vagy szonáta tétel(ek).
A képzés VIII. szemeszterében a hallgatók 40-45 perces diplomakoncerten mutatják be szakmai felkészültségüket.
Vizsgakövetelmény:
- Egy kortárs, vagy XX. századi mű.
- Versenymű egy vagy két tétele (kotta nélkül).
- Egy előadási darab vagy szonáta tétel(ek).
- Kamaramű.
- A kötelező, illetve ajánlott irodalom jegyzéke
Ajánlott olvasmányok:
- Birsak, Kurt:The Clarinet:a cultural history
- Brymer, Jack: Clarinet
- Harnoncourt, Nikolaus: Zene, mint párbeszéd
- Harnoncourt, Nikolaus: A beszédszerű zene
- Hoeprich, Eric:The Clarinet
- Lawson, Colin:The Cambridge Companion to the Clarinet