- A tárgy általános és specifikus célkitűzései
A képzés alapvető célja az alapfokú művészeti oktatásra való hangszeres felkészítés. Célkitűzése továbbá egy olyan magas szintű hangszeres mesterségbeli tudás megszerzése, melynek birtokában a végzett hallgatók a pedagógiai munka mellett kamaraművészként, vagy egy nagyobb zenei társulás tagjaként részt tudnak venni iskolájuk és környezetük kulturális életében.
A főtárgyi munka 8 szemesztere alatt a hangszerjátékban való teljes önállóság megszerzése a cél. Kiemelkedően fontos a helyes érzeteken alapuló, tudatosan használt játszómechanizmus tökéletesítése, hogy ez a pedagógiai munka során az átadás legfőbb alapját képezhesse. Szükségszerű az élettel teli, hangszínárnyalatokban gazdag hangképzés további fejlesztése, amely a tanári munka folyamán a mintaszerű bemutatás alapvető eleme. Lényegesnek tartjuk az anyagismeret órákon analizálandó alapfokú tananyag alapműveinek fejben, kézben tartását, számonkérését is. A ritmikai és intonációs biztonság építése mellett fontos szerepet kap a programban a kottaolvasás magas szintre emelése, a lapról való játék fejlesztése, és a negyedik szemeszterben választható egy próbajátékra való felkészítés is.
A tantárgy tartalma
Felvételi anyag
- skála négy oktávon át hármashangzat felbontásokkal (moderato és presto tempóban) két különböző jellegű etűd (Rode, Gaviniés, Dont)
- egy tétel J. S. Bach szólóhegedűre írt szonátáiból vagy partitáiból hegedűverseny saroktétele (Bach és Vivaldi nem lehet)
- előadási darab
A tantárgy tartalma
A tantárgy 8 szemesztere alatt a korábban már megszerzett tudást – hangszerkezelés, formálási és előadási készség, stílusismeret – fejlesztjük, illetve mélyítjük el, miközben a hegedűirodalmat is egyre alaposabban megismeri a hallgató.
A hangszerjátékkal kapcsolatos technikai problémákat mind a vonókezelésben mind balkéz technikailag csiszoljuk – úgymint a hangképzés, hangszínek, különböző vonás nemek, kettősfogások, futam- és akkordjáték, vibrato –, s az esetlegesen felmerülő hiányosságokat pótoljuk, ezeket mindenkor a legmagasabb hangi, intonációs és ritmikai igényességgel s a zene szolgálatába állítva. Mindeközben nagy hangsúlyt fektetünk a világos, intelligens formálásra, a zenei stílusokban való jártasságra, s a memóriai biztonság fejlesztésére.
Miközben a hallgatók egyre magasabb szintre jutnak hangszerükön, s mind komolyabb repertoárt tanulnak, sorra vesszük az alapfokú oktatás során előforduló legfontosabb etűd- és darabanyagot is, s ezeket beékeljük a mindenkori vizsgaanyagokba (lásd z.isk. jel a vizsgaanyagoknál).
Célunk tehát összességében az, hogy a hallgató technikailag igényes megoldásokkal, hitelesen szólaltassa meg a zeneműveket, s később a megvalósítás eszköztárát képes legyen átadni növendékeinek is.
- A tantárgy tartalmának szemeszterenkénti bontása, az ellenőrzés módja
- évfolyam:
Ebben a tanévben különösen nagy hangsúlyt fektetünk az esetlegesen felmerülő technikai, zenei problémák számbavételére, ezeknek szisztematikus megoldására, fejlesztésére, mindig az adott hallgató egyéni igényeihez igazodva. Tanárnak és diáknak lehetősége van megismerni egymást; így egyrészről a diák lehetőségeit, adottságait, teherbírását, lelki adottságait stb. feltérképezve, másrészt a diák felől a tanár elvárásait, munkamódszerét megismerve van mód az összecsiszolódásra.
Végzendő anyag:
- Skálák négy oktávon át
- Kayser Op. 20-as etűdjei (z.isk.)
- Etűdök, ujj- és vonógyakorlatok (Rode, Dont, Gaviniés, Ševčik, Hubay,
- Dancla Op. 73-as stb.)
- Mozart hegedűversenyei
- További szabadon választott előadási darabok illetve koncerttételek
Vizsgaanyag:
- évfolyam 1. szemeszter
- Kayser 1. kötetből két etűd tételszerűen kihúzva (z.isk.)
- 4 oktávos skála hármashangzat felbontásokkal, kettősfogásokkal két etűd
- egy Bach szólószonáta vagy partita tétel előadási darab vagy versenymű tétel
- évfolyam 2. szemeszter
- Kayser 2. kötetéből két etűd tételszerűen kihúzva (z.isk.)
- 4 oktávos skála hármashangzat felbontásokkal, kettősfogásokkal két Bach szólószonáta vagy partita tétel
- Mozart hegedűverseny 1. tétele kadenciával (amennyiben az első félévben játszott Mozartot a hallgató, abban az esetben romantikus versenymű saroktétel)
- egy előadási darab
- évfolyam 3. szemeszter
- Háromoktávos skálák, hangzatfelbontások és kettősfogások Fiorillo, Dont, Gaviniés, Hubay, Vieuxtemps, Wieniawski etűdök Preklasszikus versenyművek (z.isk.)
- Virtuóz előadási darabok
Vizsgaanyag:
- három darab háromoktávos skála hangzatfelbontásokkal és kettősfogásokkal (dúr és moll vegyesen)
- három etűd
- teljes preklasszikus versenymű (z.isk.) virtuóz előadási darab
- évfolyam 4. szemeszter
- J. Dont Op. 38-as etűdfüzete (z.isk.)
- Preklasszikus szonáták
- Romantikus versenyművek/1
- Kreisler, Sarasate, Hubay előadási darabjai
Vizsgaanyag:
- három darab három oktávos skála
- Dont Op. 38-as etűdfüzetéből tételszerűen kihúzva 3 etűd (z.isk.) teljes preklasszikus szonáta
- romantikus versenymű saroktétele
- Kreisler, Sarasate vagy Hubay darab
III. évfolyam 5. szemeszter
- további Dont, Gaviniés, Vieuxtemps, Wieniawski, Hubay, Paganini etűdök Haydn hegedűversenyei (z.isk.)
- Romantikus versenyművek/2 XX. századi vagy kortárs művek
Vizsgaanyag:
- az összes háromoktávos dúr skálából egy kihúzva és előadva két etűd
- egy Haydn hegedűverseny első tétele kadenciával (z.isk) egy romantikus koncert lassú tétele
- egy XX. századi vagy kortárs mű (zongorával vagy a nélkül)
III. évfolyam 6. szemeszter
- Dancla Op. 68-as etűdjei (z.isk.)
- Bach, Bartók és Ysaÿe szólóhegedűre írott művei Romantikus és XX. századi versenyművek
Vizsgaanyag:
- az összes háromoktávos moll skálából egy kihúzva és előadva
- Dancla Op. 68-as etűdjeiből három tételszerűen kihúzva és előadva (z.isk.) két szólószonáta tétel
- egy romantikus vagy XX. sz-i versenymű saroktétele (ha Ysaÿe vagy Bartók szólószonátából játszik a hallgató, Beethoven koncert is lehet)
- évfolyam 7. szemeszter
Mazas I. kötetének etűdjei vagy zenekari állások Diplomakoncertre való készülés megkezdése.
Vizsgaanyag:
egy skála négy oktávon át felbontásokkal és kettősfogásokkal vagy egy etűd két mű a diplomaanyagból
- évfolyam 8. szemeszter
Felkészülés a diplomakoncertre.
Záróvizsga anyaga:
35-45 perces, legalább három különböző zenei korszakból összeválogatott program versenymű saroktétellel, szóló- kamara- és előadási darabbal.
3.1. Az ellenőrzés módja:
Szemeszter alatti ellenőrzés
A főtárgy órák a folyamatos ellenőrzésre is szolgálnak. Fontos a rendszeres hangversenyen való szereplés (szemeszterenként minimum egyszer), valamint a „közös óra”, mely olyan szakmai műhely, ahol a hallgatók egymást hallgatva tapasztalatokat cserélhetnek, megtanulják egymás produkcióját megfelelő módon szóban értékelni.
Szemeszter végi vizsga
A hallgatók a szemeszterek végén vizsgabizottság előtt adnak számot tudásukról. A vizsgaműsorokat kotta nélkül játsszák a hallgatók, az alapfokú tananyag számonkérése saját kottából történik.
- A kötelező, illetve ajánlott irodalom jegyzéke
A technikai eszköztár bővítésére választható etűd anyag:
Dont, Dancla, Hubay, Lipinski, Locatelli, Paganini, Vieuxtemps és Wieniawski koncertetűdjei.
Ajánlott darabanyag:
Bach szólószonáták és partiták Mozart hegedűversenyei
Előadási darabok
pl.Csajkovszkij, Hubay, Kreisler, Paganini, Ravel, Saint-Saëns, Sarasate, Suk, Wieniawski műveiből
Romantikus ill. XX. századi versenyművek
pl.Bartók, Berg, Brahms, Csajkovszkij, Dohnányi, Dvořak, Elgar, Glazunov, Goldmark, Hacsaturján, Lalo, Lutosławski, Mendelssohn, Paganini, Prokjofjev, Saint-Saëns, Sibelius,
Sosztakovics, Stravinsky, Szymanowski versenyművei
Hegedű-zongora szonáták
- pl.Bartók, Beethoven, Brahms, Debussy, Frank, Grieg, Janaček, Mozart, Prokofjev, Schubert, Schumann, Stravinsky és Weiner művei
- A modern zene hangzásvilágának és kifejezési eszközeinek mélyebb megismerése érdekében
XX. századi ill. kortárs művek
pl.Bartók Rapszódiái ill. Szólószonáta, Lutosławski, Prokofjev, Schnittke, Schönberg, Szymanowski, Webern ill. kortárs magyar szerzők: Balassa, Csemiczky, Kocsár, Kurtág, Lendvai, Orbán, Petrovics, Sári J., Szöllősi, Szunyogh, Vajda stb. művei
Ajánlott olvasmányok:
Auer, Baillot, Bloch, Capet, Flesch, Galamian, Geminiani, Hubay, Leopold Mozart hegedűiskolái, valamint Casals, Gerle, Menuhin, Rostal és Szigeti írásai.
Zenekari szemelvények:
Mozart szimfóniák és nyitányok, Beethoven szimfóniák, Mendelssohn: Szentivánéji álom, Skót szimfónia, Schumann: II. szimfónia, Brahms szimfóniák, Mahler szimfóniák, Liszt: Les Preludes, Wagner: Siegfried, Richard Strauss művekből, Bartók: Két arckép, Concerto, Kodály: Galántai táncok stb. Hegedűszólók: Bach Máté Passiójából, Beethoven: Missa Solemnis-éből, Rimszkij-Korszakov: Seherezádé stb.