- A tárgy általános és specifikus célkitűzései
A tárgy általános célja, hogy a hallgató a középiskolában szerzett ismeretekre építve olyan szakmai tudást és sokoldalú zenei műveltséget sajátítson el, amely megfelel a kor minőségi követelményeinek, így alkalmassá teszi a zenetanári munkakör betöltésére. A képzés egyéni óra keretében történik, ahol a tanár saját személyisége, tanítási módszerei, hangszeres bemutatása például szolgál a leendő tanárjelölt hallgató számára.
A főtárgyi munka 8 szemesztere alatt a hallgató tanári pályára való felkészítése szempontjából kiemelten fontos feladat a hangszeres játékában a tudatosság, az elméleti háttér hangsúlyozása és az önállóságra nevelés. A képzés feladata rávezetni a hallgatót művészi képességeinek teljes körű kibontakoztatására. A cél az, hogy a hallgató legyen képes a művek analizálására a formatani és elméleti stílusismeret birtokában. Alakuljon ki az önálló zenei gondolkodás, valamint az állandó önművelés igénye, hogy szakmai és általános zenei műveltségét bővítve a tanári pályán eredményes munkát végezhessen.
A tanárképzés szerves részét alkotja az önképzés, amelyet a mesterkurzusokon, szakmai találkozókon, versenyeken való részvétel is elősegít. Az interpretációs gyakorlat megszerzése céljából tanszaki hangversenyeken is fellépnek a hallgatók szemeszterenként 2-3 alkalommal. A koncertekről legtöbb esetben felvétel is készül, melyek analizálása segíti a hallgatók további fejlődését.
- A tantárgy tartalma
- Felvételi anyag
- C. Kopprasch: 35. sz., vagy Couillaud 20 etűdből a XI-es,
- V. Blazsevics: 22. etűd, vagy hasonló nehézségű a Bordogni Vocalises-ból
- Szabadon választott barokk szonáta vagy szólómű lassú és gyors tétele
- Versenymű
2.2 A tantárgy tartalma
Az alapfunkciók helyes használatára irányuló figyelem különösen nagy szerepet kap a magas szintű, professzionális képzés során, melynek elméleti hátterét a hangszerjáték módszertana elnevezésű óra keretén belül biztosítjuk. A helyes légzés (támasz, állandó légoszlop); megfelelő szájtartás, befúvás (toroknyitás, tágas szájüreg); hangindítás (nyelv megfelelő helyzete); a helyes kéz és testtartás (melynek hiánya görcsössé teheti a hangszerkezelést), mindezeknek a funkcióknak az egyénre szabott, optimális beállítása meghatározó a tanárjelöltek szakmai jövőjét illetően. Fel kell hívni a hallgatók figyelmét az alapfunkciók összefüggéseire, valamint összehangolására. Mindezek gyakoroltatására legalkalmasabb a rendszeres hangképzés, valamint skálázás, melyekkel jelentősen növelhető a hangszerkezelés biztonsága. A skálagyakorlatok által a mechanizmusok szinkronizálása, valamint a biztos intonáció elérése az elsődleges szempont.
A különböző típusú, megfelelő nehézségű etűdanyag elvégzésével a technikai elemek professzionális kidolgozása a fő cél.
Az előadási darabok feldolgozása és interpretálása által a zenei formálás, a kifejezési eszközök, a stílusismeret, az előadói képességek kibontakoztatása, az önálló zenei gondolkodásra nevelés, az előadóművészi személyiségjegyek kialakítása valósul meg. Fontos tisztázni az előadói szabadság határait, ehhez elsődleges szempont hűen követni a szerző utasításait, javasolt az Urtext kiadások használata.
- A tantárgy tartalmának szemeszterenkénti bontása, az ellenőrzés módja
Szemeszterenként ajánlott 3-4 előadási darab és 10-15 etűd megtanulása.
A tananyag összeállítását és mennyiségét a tanár határozza meg, figyelembe véve a hallgató képességeit és hangszeres tudását.
A magas szintű interpretáció és pódiumbiztonság érdekében 2-3 nyilvános szereplés javasolt. A tanszaki hangversenyek után a pedagógiai célzatú közös kiértékelés segíti a tudatos zenei gondolkodást, a pozitív tanári személyiség kialakulását.
1.szemeszter
Skálagyakorlatok
Fúvástechnika fejlesztése,az alapvető funkciók ellenőrzése. Steiner F.:Mindennapi gyakorlatok harsonára;
- B. Slokar: Method for tenor trombone.
Etűdök:
- R. Müller:Technische Studien für Zugposaune III.
- G. Kopprasch: 60 Selected Studies for Trombone
- Bordogni: Melodikus etűdök
- Sztefanovszkij: Etűdök basszus harsonára
- Shoemaker: Melodikus etűdök
Barokk szonáták:
B.Marcello,A.Vivaldi,A. Corelli
Előadási darabok:
- Gräfe: Trombone Concerto
- Reiche: Concerto No1
- Seroczki: Sonatina
- Jongen: Aria and Polonaise
Memóriafejlesztés,kotta nélküli játék,1-2 szereplés nyilvános hangversenyeken. Zenekari állások.
2.szemeszter
Skálagyakorlatok
Fúvástechnika fejlesztés:
M.Schlossberg, C.Colin Method
Etűdök:
G.Kopprasch,R.Müller,Bordogni,Vobaron,Ranieri
Szonáták:
G.Ph.Telemann,G.B.Pergolesi,W.Fesch
Előadási darabok:
- Dvarionasz: Variációk
- A.Guilmant:Morceau Symphoniqe
- P.V. de la Nux:Solode Concours
- Bjelinszkij:3 bibliai legenda
Pódiumbiztonság megszerzése
Zenekari állások
- szemeszter
Fúvástechnika fejlesztés:J.Alessi:Dailyroutine
Skálagyakorlatok
Melodikus gyakorlatok:Bordogni:Vocalises
Technikai elemek begyakorlása a választott etűdökből:
Pichaureau: 21etűd,Vobaron,Kahila:16 etűd,Senon:Kaleidoszkóp II-III
Szonáták:
- G. F.Händel,G.Frescobaldi,M. Zocarini Előadási darabok:
- S. Stojowski: Fantasie
- F. David: Concertino
- Milhaud: Téli koncert
Zenekari állások
Önképzés: részvétel mesterkurzusokon, szakmai találkozókon, versenyeken.
4.szemeszter
Skálagyakorlatok
Fúvástechnika:
E.Remington:Daily RoutinesforTrombone
Etűdök:
Usák: Virtuóz etűdök,Vobaron,Bordogni,Pichaureau, Mainz
Szonáták:
J.B.Loeillet,Boismortier,Händel
Előadási darabok:
- S. Sulek: Szonáta
- E. Bozza: BalladeforTrombone Castarede: Sonatina
- Wasiljev: Koncertstück
- Alsautzky: Concerto
- Larsson: Concertino
- Spisak: Concerto
Zenekari állások
5.szemeszter
XX. századi modern és művész-etűd anyag:
Masson:12 Variációs etűd, Bitsch:15 Ritmikai etűd,Lafose:VadeMecum Szonáták: Tessarini, Eccles
Előadási darabok:
- Ropartz
- Gröndahl: Concerto
- Uspenski: Concerto
- Kalinkovics: Concerto
- Pauer: Trombonetta
Zenekari állások
Önképzés: részvétel mesterkurzuson, szakmai találkozón,versenyen
- szemeszter
XX. századi modern és művészetűd anyagból:Lafose,Masson,Dotz, Duport,Bozza
Bach: Szvitek
Stílusismeret:
XX.század:
J.M.Defaye: Movement
B.Krol: Capriccio,
N.Rota: Concerto
- Nesterov: Concerto
A kortárs zene előadói gyakorlata magyar szerzők műveiben:
Kistétényi M.:Sonata per trombonesolo
Dubrovay L.:SoloNo.2
Fekete Gy.:Parlato
Durkó P.: Monológ harsonára
Hidas F.:Fantasia; Rapszódia.
Zenekari állások(Próbajátékanyag összeállítása)
- szemeszter
Karakterisztikus és melodikus etűdanyag 1 előadási mű önálló megtanulása
Előadási darabok:
Albrechtsberger
Harsonaverseny
- Wagenseil: Concerto,
- F. Martin: Ballada
- H. Tomasi: Concerto
Ismétlések a végzett anyagból.
A záróvizsgaanyag keresése, összeállítása.
Válogatás a zeneiskolai tananyag előadási darabjaiból. Önképzés: részvétel szakmai találkozókon,megyei versenyeken.
- szemeszter
1 szólómű önálló megtanulása.
Válogatás a zeneiskolai tananyag műveiből.
A záróvizsga anyagának összeállítása, interpretálása előkészítő koncerteken.
Szemeszter alatti ellenőrzés módja:
A főtárgy óra számonkérés részében, tanszaki hangversenyeken és nyilvános szerepléseken.
Vizsgakövetelmények, illetve záróvizsga követelmények:
Minden szemeszterben kollokvium:
- 2-3 különböző karakterű gyakorlat,
- 2 előadási darab különböző stílusokból,
- 3 zenekari állás
A záróvizsga hangverseny anyaga:
- 1 barokk szonáta
- 1 klasszikus, romantikus vagy kortárs versenymű
- 1 szólómű
- 1 kamaramű
1 művet kotta nélkül kell játszani.
- A kötelező, illetve ajánlott irodalom jegyzéke
Módszertanok gyakorlatai az alapfunkciók tökéletesítésére, a fúvástechnika fejlesztésére:
- J. Alessi: Daily routine
- B. Slokar: Methodfor tenor trombone
- C. Colin: Completemethode
- E. Remington: Dailyroutinesfortrombone
- Steiner F.: Mindennapi gyakorlatok harsonára
- M. Schlossberg: Method
Etűdök:
Etűdök tenor harsonára:
- Felix Vobaron: 34 etűd + 40 etűd
- Bordogni: Melodikus etűdök (120)
- Pichaureau: 21 etűd
- Kahila: 16 etűd
- Couillad: 21 etűd
- Usak: Technikai etűdök
- Blazsevics etűdök
- Blazsevics szekvenciák
Etűdök basszus harsonára:
- Sztefaniszin etűdök
- Senon: Kaleidoszkop II és III. kötet
- Shoemaker: Melodikus etűdök
- Bordogni: Melodikus etűdök
- Masson: 12 Variációs etűd
- Bitsch: 15 Ritmikai etűd
- Lafosse: III. Iskola IV. k.
- Coillaud: 30 Modern Etűd Coillaud: 20 Etűd
- Dotz és Duport etűdök
- Bozza: 13 Etűd-Caprice
- Lafosse: VadeMecum
- Arban: Karakterisztikus etűdök
- Boutry: 12 Etűd
- Ranieri Melodikus etűdök I-II-III. kötet
- Otto Mainz: Etűdök
- Uber: Etűdök
- Bach: Szvitek
Előadási darabok:
Szonáták:
- Eccles: g-moll szonáta Corelli szonáták
- Duport: Szonáta
- Gabrieli: Asz-dúr szonáta
- Händel szonáták (B-dúr, Esz-dúr, f-moll)
- Pergolesi: Szonáta
- Tessarini: Esz-dúr szonáta Vivaldi szonáták
Előadási darabok:
- Albrechtsberger: Harsonaverseny
- Alschautzky: B-dúr koncert
- Bigot: Impromptu
- Bjelinszkij: 3 bibliai legenda
- Bogár: Szonatina
- Bonneau: Capriccio
- Bozza: Ballada
- Casterede: Szonatina
- Casterede: Concertino
- David: Esz-dúr harsonaverseny
- Defay: 2 Tánc
- Desenclos: Plaintchant et allegretto
- Dubois: Concerto
- Dufay: Mouvement
- Gröndahl: Concert
- Guilmant: Morceausymphonique
- Hidas: Concerto harsonára és zenekarra
- Hindemith: Szonáta
- Hummel: Szonatine
- Jongen: Ária és polonéz
- Krol: Capriccio
- Larsson: Concertino
- Leclair: Italian ChamberSonata
- Martin: Ballada
- Milhaud: Téli koncert
- Pauer: Trombonetta
- Reiche: Á-dúr harsonaverseny
- Ropartz: esz-moll darab
- Schubert: Arpeggionesonata (arr. Lindberg)
- Serocki: Szonatina
- Sibelius: Szonatina
- Sulek: Szonáta
- Tomasi: Concerto
- Vidal: 2. solo de concert
- Wassiljev: Konzertstück
- Wagenseil: Concerto
Ajánlott olvasmányok:
- Charitonov: Zvukoizvlechenienamednychduchovychinstrumentach
- Donington: A barokk zene előadásmódja
- Farkas:A rézfúvós játék művészete
- Harnoncourt:A beszédszerű zene
- Sumerkin: Metodika obuchenija na trombone