- A tárgy általános és specifikus célkitűzései
A képzés alapvető célja az alapfokú művészeti oktatásra valamint a zenekari játékra való hangszeres felkészítés. Célkitűzése egy olyan magas szintű hangszeres mesterségbeli tudás megszerzése, melynek birtokában a végzett hallgatók a pedagógiai munka mellett részt tudnak venni iskolájuk és környezetük kulturális életében kamaraművészként, vagy egy nagyobb zenei társulás tagjaként. Tudásukkal eséllyel indulhassanak szimfonikus zenekari próbajátékon.
A főtárgyi munka 8 szemesztere alatt a hangszerjátékban való teljes önállóság megszerzése a cél. Kiemelkedően fontos a helyes érzeteken alapuló, tudatosan használt játszómechanizmus kialakítása, tökéletesítése, hogy ez a pedagógiai munka során az átadás legfőbb alapját képezhesse. Szükségszerű az élettel teli, hangszínárnyalatokban gazdag vonós hang kiművelése, amely a tanári munka folyamán a mintaszerű bemutatás alapvető eleme. Lényegesnek tartjuk az anyagismeret órákon analizálandó zeneiskolás tananyag alapműveinek fejben, kézben tartását, számonkérését. A ritmikai és intonációs biztonság építése mellett fontos szerepet kap a programban a kottaolvasás magas szintre emelése, a lapról játék fejlesztése és sikeres próbajátékra való felkészítés is.
2 . A tantárgy tartalma
Felvételi anyag
- 2 különböző jellegű etűd
- 2 lassú-gyors szonáta-tétel
- 1 versenymű saroktétel
A tantárgy tartalma:
Hangsortanulmányokon, ujj- és vonógyakorlatokon etűdökön, valamint gazdag darabanyagon (versenyművek, szonáták, előadási darabok) a harmonikus játszómechanizmus kialakítása. A fejlett intonációs és ritmikai készség megszerzése, a biztonságos fekvésjáték elmélyítése, gyors játékra való készség kiművelése. Hajlékony nagybőgőhang, egyéni, tónusos hangvétel, a zenei kifejezést szolgáló vibrato tudatos használatára nevelés, vonáskombinációk használata. Az előadott darabok világos, érthető formálása. A zenei korok hiteles stílusismeretének elmélyítése. A pedagógiai repertoár tudatos, mintaszerű játéka. A zenekari nagybőgő szólam irodalmának ismerete, a zenekari játékra való mentális felkészítés.
- A tantárgy tartalmának szemeszterenkénti bontása, az ellenőrzés módja
1-2. szemeszter
A technikai és zenei feladatok feltérképezése, hiányosságok pótlása, egy stabil, perspektivikus technikai szint elérése. Használható kottaolvasási készség kialakítása.
Tananyag: skálák különböző vonásokkal, hármashangzat felbontással. 8-10 etűd (Storch I., Hrabe I., Simand 7.)
Teljes barokk szonáta (Marcello, de Fesch, Vivaldi)
Koncertek: Capucci,Dragonetti vagy Stein
Bach: szólószvitek közül 2 tétel
Számonkérés: skála, 2 különböző típusú etűd , 2 szonátatétel vagy előadási darab, versenymű szélső tétele
3-4. szemeszter
skálák – Dúr, moll hármashangzat felbontással
10-12 etűd a Storch I-II. Hrabe I-II. füzetből, Kreutzer etűdök Szonáták: Sperger, Händel
Koncertek: Hoffmeister, Geisel, Dittersdorf, Bottesini h-moll concertino
Előadási darabok: Dragonetti, Koussevitzky: Chanson triste Valseminiatur
magyar szerzőktől: Montag Lajos, Farkas Ferenc művei közül
Bach vagy Fryba szólószvitek közül 2-3 tétel
Számonkérés: mint korábban, szonáta helyett lehet előadási darab
5-6. szemeszter
Skálák a szokásos formában
8-10 etűd a Storch II. a Hrabe II. füzetből, Kreutzer,Nanny, Mengoli, F. Gregora
Szonáták: Beethoven, Mišek
Koncertek: Dittersdorf, Koussevitzky, Bottesini, Vanhal
Előadási darabok: Bottesini, Paganini, Gallai Bach és Fryba szólószvitekből tételek
A zeneiskolás etűdanyag hangszeres áttanulmányozása
Zenekari állások Mozart, Beethoven, Schubert szimfóniáiból
Számonkérés: 1 Kreutzer etűd; koncert lassú tétele; kamaraszonáta tétele
A zeneiskolás etűd-kötetekből3-3 etűd+zenekari állások
- szemeszter
Bach és Fryba szvit-tételek
A zeneiskolás darabanyag jelentős részének eljátszása
A diplomahangverseny műsorának kijelölése, kidolgozása
Zenekari állások romantikus szimfóniákból, szimfonikus költeményekből Számonkérés: részlet a diplomaműsorból+zenekari állások
- szemeszter
Felkészülés a diplomahangversenyre, melynek anyaga: Bach, vagy Fryba szvittétel(ek), kamaramű, versenymű tétel(ek), előadási darab, vagy kamara-szonáta legalább 3 különböző zenei korból. Időtartama 35-45 perc.
Az interpretációs gyakorlat keretein belül szemeszterenként növendékhangversenyen közönség előtt szerepelnek, közös órák keretében bővítik tudásukat (lehet más vonós hangszeresekkel is).
- A kötelező, illetve ajánlott irodalom jegyzéke
J.S.Bach: Csellószvitek átirata H.Fryba:Szvit régi stílusban Hindemith: Szólószonáta
Etűdök:Storch I.-II., Hrabe I.-II., valamint a Kreutzer hegedűetűdök átirata, Nanny, Mengoli, F.
Gregora
Barokk szonáták: Marcello, de Fesh, Vivaldi, Sperger,
Kamaraszonáták: Bach: Gamba-szonáták, Bethoven: Kürt-szonáta, Mišek I. II. szonáta Versenyművek:Capucci, Dragonetti, Stein, Sperger,Dittersdorf, Vanhal, Hoffmeister,
Bottesini, Koussevitzky
Előadási darabok: Dragonetti, Bottesini, Paganini-átiratok, Koussevitzky stb.
magyar szerzőktől: Montag Lajos, Farkas Ferenc, Gallai Attila, Papp Gábor