A tárgy általános és specifikus célkitűzései
A képzés alapvető célja az alapfokú művészeti oktatásra való és jazz hangszeres felkészítés. Célkitűzése továbbá egy olyan magas szintű jazz hangszeres mesterségbeli tudás megszerzése, melynek birtokában a végzett hallgatók a pedagógiai munka mellett jazz előadó művészként, vagy egy nagyobb zenei társulás tagjaként részt tudnak venni iskolájuk és környezetük kulturális életében.
A főtárgyi munka 8 szemesztere alatt a hangszerjátékban való teljes önállóság megszerzése a cél. Kiemelkedően fontos a helyes érzeteken alapuló, tudatosan használt játszómechanizmus tökéletesítése, hogy ez a pedagógiai munka során az átadás legfőbb alapját képezhesse. Szükségszerű az élettel teli, hangszínárnyalatokban gazdag hangképzés további fejlesztése, amely a tanári munka folyamán a mintaszerű bemutatás alapvető eleme. Lényegesnek tartjuk az anyagismeret órákon analizálandó alapfokú tananyag alapműveinek fejben, kézben tartását, számonkérését is. A ritmikai és intonációs biztonság építése mellett fontos szerepet kap a programban a kottaolvasás magas szintre emelése, a lapról való játék fejlesztése is.
- A tantárgy tartalma
Felvételi anyag
Jazz zongora:
- 3 különböző (lassú, közép és gyors) tempójú és különböző jellegű, közismert jazz standard szolisztikus bemutatása (bevezetés, téma, improvizáció, téma, befejezés), esetleg önállóan kidolgozott harmonizációval.
- Az előző három standard harmóniasorának bemutatása a következő játékformákban: akkordikus játék (kétkezes, tágfekvéses akkordok), jobb kéz akkordjáték, bal kéz walking bass jellegű kíséret.
– Dúr és moll blues-játék (improvizáció akkordkísérettel) több hangnemben. - Mintegy 10 ismert jazz standard repertoárszerű – kívülről való – ismerete (téma és rögtönzés), eredeti
- harmonizációban. A repertoárt a felvételi bizottságnak beadott vizsgaanyagban fel kell sorolni.
- Rögtönzés a vizsgán megadott, dúr és moll jellegű, kadenciális akkordsorokra (pl. II-V-I-VI), különböző hangnemekben.
- Lapról játék: egy, a vizsgán megadott, mindkét kézre lekottázott kétkezes zongoradarab és egy akkordjelzéses téma blattolása.
- A tantárgy tartalmának szemeszterenkénti bontása, az ellenőrzés módja
A tantárgy anyagai:
1-2-3. szemeszter:
- szerkezeti rögtönzés- és technikai gyakorlatok (félévenként 5-6)
- játékformák, stílusok: stride, hagyományos blues, szűkfekvéses akkordjáték, boogie woogie, hot improvizáció
- transzkripciók: félévenként minimum 3-4 – összekapcsolva a fenti stílusok és játékformák elemzésével
- motívumok, patternek, akkordfelrakások és akkordsorok lejegyzése
- repertoár: 20 darab (egyszerűbb standardek és bluesok)
- lapról olvasás: akkordjelzéses és kétkezes kották
4-5-6. szemeszter:
- szerkezeti rögtönzés- és technikai gyakorlatok (félévenként 7-8)
- játékformák, stílusok: az előző évben tanultak fejlesztése, valamint modern, „szurkálós” akkordjáték, bebop, cool, west coast, modern main stream, modern blues, latin és ennek változatai
- transzkripciók: félévenként minimum 5 – összekapcsolva a fenti stílusok és játékformák elemzésével
- motívumok, patternek, akkordfelrakások és akkordsorok komponálása, illetve gyűjtése és lejegyzése
- repertoár: 20 darab (standard és blues)
- lapról olvasás: akkordjelzéses és kétkezes kották
7-8. szemeszter:
- szerkezeti rögtönzés- és technikai gyakorlatok (félévenként 5-6)
- játékformák, stílusok: a tanultak fejlesztése és ismétlése
- pianisztikus darabok beállítása, kidolgozása (minimum 4-5 darab); a szólisztikus zongorajáték lehetőségei, stílusai
- transzkripciók: félévenként 4-5 – egy-egy muzsikus felvételeinek tanulmányozásával összekapcsolva;
- különböző stílusok transzkripciós gyakorlatai; más hangszereken játszott rögtönzések lejegyzése
- jellegzetes motívumok, patternek, harmóniai fordulatok gyűjtése, lejegyzése
- kompozíciós gyakorlatok: témák harmonizálása, beállítása, lejegyzése; önálló témák komponálása, rögtönzésre alkalmas akkordsorok komponálása
- repertoár: 20 darab (nehezebb, modulatorikus standardek) – az előző években tanultak ismétlése és fejlesztése
- lapról olvasás: akkordjelzéses kották, kétkezes jazz és klasszikus kották
3.1. Az ellenőrzés módja:
Szemeszter alatti ellenőrzés
A főtárgy órák a folyamatos ellenőrzésre is szolgálnak. Fontos a rendszeres hangversenyen való szereplés (szemeszterenként minimum egyszer), valamint a „közös óra”, mely olyan szakmai műhely, ahol a hallgatók egymást hallgatva tapasztalatokat cserélhetnek, megtanulják egymás produkcióját megfelelő módon szóban értékelni.
A hallgatók a szemeszterek végén vizsgabizottság előtt adnak számot tudásukról. A vizsgaműsorokat kotta nélkül játsszák a hallgatók, az alapfokú tananyag számonkérése saját kottából történik.
A kötelező, illetve ajánlott irodalom jegyzéke
- Gonda János: Jazz-Történet, Elmélet, Gyakorlat
- Gonda János: A rögtönzés világa II. kötet
- Lendvai Ernő: Bartók és Kodály harmóniavilága
- Ludmila Ulehla: Contemporary Harmony
- John Mehegan: The Harmonic School
- John Mehegan: The Rhitmic School
- Andy Jaffe: Jazz Harmony
- David Liebman: A Chromatic Approach to Jazz Harmony and Melody
- Philip Moehrke: Voicing Concepts Jazz Piano
- Philip Moehrke: Das Grove Piano Buch
- Gordon Delamont: Modern Melodic Technique
- Gordon Delamont: Modern Contrapuntal Technique
- Ramon Ricker: Technique Development in Fourts for Jazz Improvisation
- Ramon Ricker: Pentatonic scales for Jazz Improvisations
- Bill Dobbins: Jazz Piano Harmony
- BillDobbins: The Contemporary Jazz Pianist I. II. III.
- Bill Dobbins: Jazz Arranging and composing a Linear Approach
- Gary Campbell: Expansions
- Gary Campbell: Connecting Jazz Theory
- Jamey Aebersold: Transcribed Piano Voicings
- Mark Levine: The Jazz Piano Book
- Bárdos Lajos: Modális harmóniák
- Hal Crook: How to Improvise
- Mark E. Boling: The Jazz Theory Workbook
- John Valerio Bebop Jazz Piano
- Binder Károly: Improvizáció és Jazzoktatás alsó, közép és felsőfokon
- Binder Károly: Dallamalkotás és dallamszerkesztés
- Andy Laverne: Handbook of Chord Substitutions
- Olegario Diaz: Latin Jazz Piano Technique
- Real Book 1, 2, 3
- New Real Book: 1, 2, 3
- Jazz Fake Book
- Evans Book Colorado Book