Cél:
Alapvető feladat a hangképzésben részt vevő apparátus anatómiai felépítésének ismertetése, a hangképzés fiziológiájának tudatosítása, a hallás és a zenei memória fejlesztése, valamint a helyes, célravezető gyakorlás (önfigyelem, önfegyelem) elsajátítása.
Fontos a jazz különböző stílusainak ismerete, a stílusjegyek használata, a jazz–történet és napjaink jelentős énekes egyéniségeinek bemutatása. Az előadói attitűd és a művészi előadásmód mibenlétének megfogalmazása.
Feladat
- helyes légzést;
- helyes hangindítást, a hangképzést, az intonációt, az artikulációt, a rezonanciát;
- a stílusos frazeálást (tempó, ritmus, dallam, szöveg megformálás);
- a helyes kiejtést.
Különös figyelmet
- a különböző stílusú, tempójú (szving, bossa nova, páratlan, blues, stb.) jazz–sztenderdekből – – álló repertoár kialakítására;
- egyszerű témavariációk éneklésére (ún. extra–éneklés).
Készségfejlesztő improvizációs gyakorlatokkal a zenei fejlődését,
- hármashangzatok (Dúr, moll, szűkített, Bővített) és fordításaik éneklésére;
- a leggyakoribb négyeshangzatok (m7, moll major, D7, dúr major, m7b5) éneklésére;
- diatonikus rögtönzés egyszerű harmónia fordulatokra (pl. II–V–I, I–VI–II–V–I);
- rögtönzés blues sémára;
- rögtönzés a tanult témák körére;
- transzkripciók éneklésére a felvétellel együtt.
1-2. évfolyam
Hangképzés, énektechnika fejlesztése
- Az úgynevezett rekeszlégzés automatizálása.
- A hangképzés és rezonancia tudatos használata.
- Hangmagasság, hangerő, hangszín tudatos használata.
- Légző–, fonáció–, artikuláció– és rezonancia–gyakorlatok.
- Intonációs gyakorlatok.
- A vázizomzat feszültség mentesítése, az egész testtartás oldása.
- A hangterjedelmet, hangfekvést és technikai felkészültséget figyelembevevő darabválasztás.
Improvizációs készség fejlesztése
- Dallam– és ritmusgyakorlatok.
- Stílusos témaéneklés témavariációval.
- Hármashangzatok és fordításaik, négyeshangzatok (m7, moll major, D7, dúr major, m7b5) alaphelyzetben való éneklése (alaphangról felfelé, majd szeptimhangról lefelé kromatikusan skálaszerűen, majd különböző egymástól távollévő hangmagasságokban), dallamfűzés.
- Az elsajátított harmóniák éneklése II–V–I–es, vagy más egyszerű kadenciára, először egy hangnemben, majd modulálva mindig más hangnemben.
- A harmóniák éneklésén túl, adott kadenciákra szabad improvizáció.
- Transzkripciók.
Ajánlott tananyag
- Kerényi Miklós György: Az éneklés művészete és pedagógiája
- Kerényi Miklós György – Kerényiné Kéri Margit: Énekiskola I.– II.
- Jazz Fake Book
- New Real Book – Volume I.
- New Real Book – Volume II.
- New Real Book – Volume III.
- Michelle Weir: Jazz Singers Handbook
- Michelle Weir: Vocal Improvisation
- Paris Rutherford: The Vocal Jazz Ensemble
- Denis DiBlasio: Guide for Jazz and Scat Vocalists
- Jamey Aebersold: Jazz Ear Training
Követelmények
- Helyes légzés, testtartás, hangszalagfunkció, rezonancia
- Tiszta intonáció
- Az előadási darabok szövegének értése, helyes kiejtése
- Jazzes frazeálású, stílusos témaéneklés
- Témavariáció
- Hármashangzatok és fordításaik, négyeshangzatok éneklése, dallamfűzés
- Rögtönzés II–V–I–re
- Egyszerű transzkripciók
Év végi vizsga ajánlott anyaga
- Három különböző tempójú (páratlan, ballada, latin, szving stb.) jazz–sztenderd előadása téma – extra – téma kidolgozásban, kotta nélkül.
- Transzkripció előadása (kotta használható).
- II – V – I – re rögtönzés.
3.-4. évfolyam
Hangképzés, énektechnika fejlesztése
- A hangképzés és rezonancia tudatosítása.
- Légző–, fonáció–, artikuláció– és rezonancia–gyakorlatok.
- Intonációs gyakorlatok.
- A vázizomzat feszültségmentesítése, az egész testtartás oldása.
- A hangterjedelmet, hangfekvést és technikai felkészültséget figyelembevevő darabválasztás.
Improvizációs készség fejlesztése
- Dallam– és ritmusgyakorlatok
- Stílusos témaéneklés, témavariációval.
- Harmóniák (hármas–, négyeshangzatok) és pentaton skálák éneklése.
- Már megírt II–V–I–es gyakorlatok megtanulása.
- Transzkripciók.
Ajánlott tananyag
- Kerényi Miklós György: Az éneklés művészete és pedagógiája
- Kerényi Miklós György – Kerényiné Kéri Margit: Énekiskola I.– II.
- Jazz Fake Book
- Michelle Weir: Jazz Singers Handbook
- Michelle Weir: Vocal Improvisation
- Paris Rutherford: The Vocal Jazz Ensemble
- Denis DiBlasio: Guide for Jazz and Scat Vocalists
- Jamey Aebersold: Jazz Ear Training
- Jay Clayton: Jazz Vocal Practice Series Vol. I., Vol. II.
- Kirby Shaw: Vocal Jazz Style
- Chet Baker: Greatest Scat Solos
- Bob Stoloff: Scat! Vocal Improvisation
- Jim Snidero: Jazz Conception for Scat Vocals
- Steve Zegree: The Complete Guide To Teaching Vocal Jazz
- Charlie Parker: Omnibook
Követelmények
- Helyes légzés, testtartás, hangszalagfunkció, rezonancia
- Tiszta intonáció
- Az előadási darabok szövegének értése, helyes kiejtése
- Jazzes frazeálású, stílusos témaéneklés
- Témavariáció
- Hármashangzatok, négyeshangzatok, pentaton skálák éneklése, dallamfűzés
- Rögtönzés II–V–I–re
- Egyszerű transzkripciók
Év végi vizsga ajánlott anyaga
- Három különböző tempójú (páratlan, ballada, latin, szving stb.) jazz–sztenderd előadása téma – extra – téma kidolgozásban, kotta nélkül.
- Transzkripció előadása (kotta használható).
- Rögtönzés adott harmóniafordulatokra.
5-6. évfolyam
Hangképzés, énektechnika fejlesztése
- Légző–, fonáció–, artikuláció– és rezonancia–gyakorlatok.
- Intonációs gyakorlatok.
- A hangterjedelmet, hangfekvést és technikai felkészültséget figyelembevevő darabválasztás.
Improvizációs készség fejlesztése
- Dallam– és ritmusgyakorlatok.
- Stílusos témaéneklés, témavariációval.
- Harmóniák és modális skálák éneklése, ezek gyakoroltatása
- A funkciók elmélyítése, valamint tudatosítása annak, hogy a tanult harmóniákra milyen skálát énekelhetünk.
- Skálák éneklése II–V–I–es, és más egyszerű kadenciákra
- Diatonikus skálagyakorlatok: adott skála hangjaira épülő hármashangzatok éneklése (először alaphangról, majd tercről, kvintről, szeptimről).
- Egyszerűbb, majd bonyolultabb (moduláló) harmóniamenetű sztenderd hangzatainak éneklése
- Egy adott sztenderd horizontális kidolgozása, majd a tanult skálákkal történő éneklése.
- A tanult témák harmóniakörére improvizáció
- Transzkripciók.
Ajánlott tananyag
- Kerényi Miklós György: Az éneklés művészete és pedagógiája
- Kerényi Miklós György – Kerényiné Kéri Margit: Énekiskola I.– II.
- Jazz Fake Book
- Michelle Weir: Vocal Improvisation
- Paris Rutherford: The Vocal Jazz Ensemble
- Denis DiBlasio: Guide for Jazz and Scat Vocalists
- Jamey Aebersold: Jazz Ear Training
- Jay Clayton: Jazz Vocal Practice Series Vol. I., Vol. II.
- Kirby Shaw: Vocal Jazz Style
- Chet Baker: Greatest Scat Solos
- Bob Stoloff: Scat! Vocal Improvisation
- Jim Snidero: Jazz Conception for Scat Vocals
- Steve Zegree: The Complete Guide To Teaching Vocal Jazz
- Charlie Parker: Omnibook
Követelmények
- Helyes légzés, testtartás, hangszalagfunkció, rezonancia
- Tiszta intonáció
- Az előadási darabok szövegének értése, helyes kiejtése
- Jazzes frazeálású, stílusos témaéneklés
- Témavariáció
- Harmóniák, modális skálák éneklése, dallamfűzés
- Rögtönzés a tanult témák harmóniakörére
- Transzkripciók
Év végi vizsga ajánlott anyaga
- Három különböző tempójú (páratlan, ballada, latin, szving stb.)
- jazz–sztenderd előadása téma – extra – improvizáció – téma kidolgozásban, kotta nélkül.
- Transzkripció előadása (kotta használható).
7-8. évfolyam
Hangképzés, énektechnika fejlesztése
- Légző–, fonáció–, artikuláció– és rezonancia–gyakorlatok.
- Intonációs gyakorlatok.
- A hangterjedelmet, hangfekvést és technikai felkészültséget figyelembevevő darabválasztás.
Improvizációs készség fejlesztése
- Dallam– és ritmusgyakorlatok.
- Stílusos témaéneklés témavariációval.
- Harmóniák, a pentaton, a modális, az összhangzatos és melodikus moll moduszainak éneklése, a skálákra épülő négyeshangzatok éneklése.
- A blues skála és a blues–kör harmóniáinak éneklése és ezek gyakorlása blues–körre (pl. a tanárral négyezve).
- Transzkripciók.
- A tanult témák harmóniakörére és blues–körre improvizáció.
Ajánlott tananyag
- Kerényi Miklós György: Az éneklés művészete és pedagógiája
- Kerényi Miklós György – Kerényiné Kéri Margit: Énekiskola I.– II.
- Jazz Fake Book
- Michelle Weir: Vocal Improvisation
- Paris Rutherford: The Vocal Jazz Ensemble
- Denis DiBlasio: Guide for Jazz and Scat Vocalists
- Jamey Aebersold: Jazz Ear Training
- Jay Clayton: Jazz Vocal Practice Series Vol. I., Vol. II.
- Kirby Shaw: Vocal Jazz Style
- Chet Baker: Greatest Scat Solos
- Bob Stoloff: Scat! Vocal Improvisation
- Jim Snidero: Jazz Conception for Scat Vocals
- Steve Zegree: The Complete Guide To Teaching Vocal Jazz
- Charlie Parker: Omnibook
Követelmények
- Helyes légzés, testtartás, hangszalagfunkció, rezonancia
- Tiszta intonáció
- Az előadási darabok szövegének értése, helyes kiejtése
- Jazzes frazeálású, stílusos témaéneklés
- Témavariáció
- Harmóniák, pentatonok, modális skálák éneklése, dallamfűzés
- Rögtönzés blues körre
- A tanult témák harmóniakörére scat–improvizáció
- Transzkripciók
Év végi vizsga ajánlott anyaga
- Három különböző tempójú (páratlan, ballada, latin, szving stb.) jazz–sztenderd előadása téma – extra – scat – téma kidolgozásban, kotta nélkül.
- Transzkripció előadása (kotta használható).
- Improvizáció blues körre (a blues téma lehet a három dal egyike).