„Játsszak bárhol, viszem magammal az identitásomat” – Interjú Horváth Plutó Józseffel

JazzMa

A magyar jazz-zenei élet egyik markáns képviselője, Horváth Plutó József basszusgitáros nemrég tért vissza az Egyesült Államokból, ahol is a Finucci Bross Quartet-tel lépett fel.

Erről, a zenei gyökerekről és a készülő lemezről is kérdeztük őt.

Tavaly Karácsony előtt a Budapest Jazz Klubban léptek fel a Finucci Bross Quartet-tel, ahol is az estét Miles Davis emlékének szentelték. Milyen apropóból esett rá a választás?

A Jazzlegendák sorozaton belül tartott Miles Davis szellemét – akinek a darabjait korábban már játszottuk együtt – megidéző koncert ötlete Balogh Rolandéknak köszönhető, én csak, mint közreműködő vettem benne részt.

A január 12-én folytatódó sorozat következő állomása Jaco Pastorius életműve lesz az én vezetésemmel. Róla tartok majd zenei megszakításokkal kisebb előadást, hogy jobban megismerje a közönség.

A nagy legendák közül miért pont Pastorius játéka tett Önre nagy hatást, rajta kívül kihez kötődik még?

Úgy gondolom, hogy Pastorius minden basszusgitáros számára kötelező iskola. Mellette Victor Bailey életműve áll közel hozzám. Zseniális művésznek tartom, és ha szabad ezt mondanom, munkásságát a szívügyemnek érzem. És nemcsak azért, mert tavaly meghalt…

Több formációban megfordult már, melyikben érezte magát igazán otthon?

Sok lehetőségem volt, többféle stílust kipróbálhattam, de a saját zenémben vagyok otthon. A magam uraként élvezhetem a szabadság adta lehetőségeket.

Nemrég az Egyesült Államokban járt. Mi vitte oda?

A Finucci Bross Quartettel több fontos amerikai város – például New York, San Diego – klubjában nyílt lehetőség arra, hogy megmutathassuk, mit tudunk.

A magyar koncertlátogatóktól nagyban eltér az ottani közönség? Milyen Amerikában magyar jazz zenészként lépni színpadra?

Akárhova megy az ember, mindenhol jazzt hall. Az Egyesült Államokban szeretik, ha mindenki a saját hazájának a zenéjét hozza, az utánzatoktól irtóznak.

Tapasztalatom szerint rendkívüli tiszteletet tanúsítanak a jazz iránt. Hadd mondjak két példát. Az egyik klubban épp fotóztuk volna a zenekart, amikor a pultos megkért minket, hogy várjuk meg a koncert végét, ne zavarjuk meg az együttest. Amikor a pultos koktélt készített, mélyen lehajolt a pult mögé a játék zavartalansága érdekében.

Játékában észrevehetőek a kelet-európai jegyek?

Mindenképp! Tradicionális cigány zenészcsaládból származom, felmenőim kávéházi cigányzenekarokban muzsikáltak. Játsszak bárhol, viszem magammal az identitásomat. Emellett azt vallom, hogy származástól függetlenül Magyarország hemzseg a jó és tehetséges művészektől.

Úgy tudom, készül a harmadik szólólemez.

Igen, hamarosan belevágok a régóta tervezett következő lemezembe. Elöljáróban annyit árulnék el, hogy nem a szokványos fusion basszusgitár lemezre kell majd számítani, egy kis popularitást is megengedek magamnak. Pár éve lágy harmóniákat, finom dallamokat kezdtem írni, eddig akárhol léptem fel velük, a közönség és a zenésztársaim is szívesen fogadták. A lemezen ismert zenészek is közreműködnek, a többi legyen meglepetés.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.